23948sdkhjf

Bluffnyhet spreds om Orkla Foods

På måndagen skickades ett falskt pressmeddelande ut med information om att Felix smörgåsgurka tvättats i avloppsvatten. Orkla Foods Sverige ser ytterst allvarligt på det inträffade och vidtar omgående juridiska åtgärder.
I går vid lunchtid spreds pressmeddelandet som såg ut att komma från Orkla Foods Sverige, undertecknat av vd Patrik Andersson. Presschefen Eva Berglie upptäckte bluffnyheten på Sydsvenskans webb:
– Jag blev mycket förvånad, och kontaktade omedelbart Orkla Food Sveriges vd Patrik Andersson som inte hade någon kännedom om saken.Sydsvenskan plockade snabbt ner bluffnyheten från hemsidan.
Orkla Foods ser allvarligt på kränkningen:
– Att på ett så utstuderat sätt försöka skada våra varumärken och skrämma våra konsumenter är fullkomligt oacceptabelt. Vi har självklart kopplat in jurist i ärendet, säger Patrik Andersson, Orkla Foods Sveriges vd,i ett
(av Dagens Handels webbredaktion kollat) äkta pressmeddelande.

Det falska pressmeddelandet hade skickats genom en anonym e-postserver, där användaren kan få det att se ut som om mailet skickats av någon annan än denne själv.
Orkla Foods Sverige ingår i den norska koncernen Orkla som är noterat på Oslobörsen.
– Syftet med kränkningarna är oklart, men för ett börsnoterat företag som Orkla kan spridningen av falska uppgifter vara kurspåverkande, så vi ser det som en allvarlig kränkning, säger Eva Berglie.

Flera andra organisationer och varumärken har under den senaste tiden drabbats av liknande bluffnyheter.Bland andra har Willys och Coop utsatts för att falska erbjudanden spridits på sociala medier.
Läs också:
http://www.dagenshandel.se/nyheter/ny-natbluff-mot-willys/
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062