Mer hållbart hos Kappahl
Klädkedjan Kappahl fortsätter jobba hållbart. Det gångna året var 18 procent av kedjans sortiment hållbarhetsmärkt. Det framgår av kedjans senaste hållbarhetsrapport.
– Vi är stolta över allt vi gör inom hållbarhetsområdet och är samtidigt ytterst medvetna om att det finns oändligt mycket mer att göra. Vi fortsätter på den inslagna vägen, säger Kappahls vd och koncernchef Johan Åberg .
Under året som gått har totalt 18 procent av kedjans sortiment varit hållbarhetsmärkt.
I rapporten lyfts också fram en rad andra landvinningar, bland annat:
Kedjan har varit en av initiativtagarna till Swar, ett svenskt projekt för renare textilproduktion i Indien.
Kedjan har undertecknat “Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh”, ett internationellt avtal som ska skapa säkrare arbetsförhållanden för textilarbetare i Bangladesh.
Kappahl har fenomfört ett stort antal inspektioner och uppföljningsbesök hos sina leverantörer och offentliggjort sina leverantörers produktionsenheter.
Ledningen lyfter fram att man ”Återigen blivit prisade för hög kvalitet i plaggen”. Bland annat genom betyget ”Bäst i Test” för sina solskyddskläder för barn av Testfakta.
Kedjan har genomfört 1 500 tester i oberoende laboratorier för att minimera förekomsten av ovälkomna kemikalier i sina varor.
Medarbetarna har givit sin arbetsgivare toppbetyg, igen, i den årliga medarbetarenkäten, med i genomsnitt 4,3 av 5 möjliga för verksamheten och arbetsplatsen i stort.
Först i världen
Kappahl var den första modekedjan i världen att miljöcertifieras 1999. Räkenskapsåret 2012/2013 omsatte kedjan 4,8 miljarder kronor. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsen.