23948sdkhjf

Bra höst för Clas Ohlson

Hemmarfixarna hittade till Clas Ohlson i höst, som kan uppvisa en försäljningsökning på fyra procent under augusti till och med oktober. Och i november fortsatte omsättningen att öka, med 6 procent.
Det var en nöjd vd Klas Balkow som på onsdagens förmiddag presenterade delårsrapporten för räkenskapsårets andra kvartal, augusti till och med oktober för samlade analytiker och press.

– Vi växer på alla marknader, vårt höstsortiment har fått ett positivt mottagande, vi ökar rörelseresultatet och förbättrar bruttomarginalen.

Försäljningen i Clas Ohlsons butiker ökade med 4 procent till 1 678 miljoner kronor (1 614) under räkenskapsårets andra kvartal. I lokala valutor var tillväxten +6 procent. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 1 procent.

Rörelseresultatet ökade med 23 procent till 126 miljoner kronor (102). Bruttomarginalen ökade till 43,3 procent vilket är 1,3 procentenheter högre jämfört med motsvarande period föregående år (42,0). Bruttomarginalen har påverkats positivt av en gynnsam försäljningsmix
och lägre kostnader för infrakter. En negativ påverkan av exponeringen mot den norska kronan har till stor del kompenserats av exponeringen mot USA-dollarn.
– Försäljningen av våra egna märkesvaror har ökat, vilket påverkar bruttomarginalen positivt, men även mixen av produkter som vi lyfter fram i butikerna har lyft marginalen, säger Klas Balkow.

De egna märkesvarornas andel av försäljningen ligger nu i spannet 27-28 procent.

Finland ökar mest

Den största procentuella försäljningsökningen står Finland för, som är en av Clas Ohlsons minsta och nyaste marknader. Med en ökning på 13 procent landade omsättningen på 158 miljoner kronor under halvåret. I Sverige och Norge, som är betydligt större omsättningsmässigt, var ökningarna 4 respektive 2 procent och försäljningen blev 771 miljoner respektive 684 miljoner kronor.

I England ökade omsättningen med 3 procent till 65 miljoner kronor.

Försäljningen genom Clas Ohlsons distanshandeln sjönk något till 28 miljoner kronor (31) under halvåret. Minskningen förklaras med att distanshandeln under föregående år påverkades av lanseringen av den nya e-handelsplattformen med olika öppningserbjudanden.

– Vi ser att trafiken till vår e-handel ökar och det ger också effekter på försäljningen i butik, säger Klas Balkow.

De utmaningar han ser framöver är dels att öka konverteringsgraden hos nätkunderna.

– Vi kommer också framöver att lasera "klick and collect" där kunderna beställer på nätet och hämtar i butiken, säger Klas Balkow.

Tyskland och Kuwait nästa

Arbetet med de lanseringar som Clas Ohlson planerar i Tyskland och Gulfregionen fortsätter enligt planerat. I Tyskland planeras en eller två butiker öppna under 2014.

– Arbetet med att välja ut sortimentet och att översätta produktinformation med mera är nu i hamn och nu letar vi rätta lokalerna. Det är väldigt viktigt var vi etablerar oss, säger Klas Balkow.

Det första halvårsbokslutet, maj till och med oktober 2014, kan hemmarfixarkedjan sammanfatta en försäljningsökning på 4 procent till 3 184 miljoner kronor (3 076). I lokala valutor var tillväxten +6 procent. Rörelseresultatet ökade med 8 procent till 218 miljoner kronor (203).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063