Svenska handlare bäst digitalt
Svenska handlare ligger i framkant på det digitala. En färsk undersökning visar att retailföretagen toppar i digital mognadsgrad. Därmed har handelns företag kört om sina kollegor inom media- och telekombranschen.
Precis som vid 2011 års undersökning visar resultatet stora skillnader mellan olika branscher. En intressant utveckling är att retail-branschen gått om telekom och media sedan undersökningen 2011. Därmed är handeln den bransch som har högst mognadsgrad 2013.
– Hela 82 procent av företagen inom retail säger att de har satsat mest på sina digitala kanaler sedan 2011, och många av de kunder i retail-branschen som vi jobbar med vittnar om en tydlig förskjutning från traditionella medier till de digitala kanalerna, säger Kristina Bürén, digital strategikonsult på Connecta.
Svårt med kundbehovet
En övergripande slutsats från undersökningen är att svenska företag prioriterar digitala kanaler, men har svårare att tillgodose kundernas behov.
Två tredjedelar av företagen uppger att de prioriterat de digitala kanalerna framför andra kanaler de senaste två åren. Samtidigt säger de att de trots detta blivit sämre på att få kunderna att köpa och använda de digitala tjänsterna.
Företagens största utmaningar just nu är digital kundlojalitet och integritetsaspekter för individen. Baserat på undersökningen har ett digitalt mognadsindex räknats fram som visar på tydliga skillnader mellan branscherna.
– Det är tydligt sedan 2011 att företagen i vår undersökning har insett en ökad potential med digitala affärer, men de kämpar fortfarande med utmaningar såsom hur de kan formulera sin digitala strategi och realiseringsmodell samt få till en fungerande resultatuppföljning, säger Marcus Dennerstedt , ansvarig för digital strategi på Connecta.
Fler har en strategi
Det område där svenska företags förmågor ökat mest sedan 2011 är digital strategi. Nu säger mer än 70 procent av de tillfrågade att digital strategi utgör en viktig del av deras övergripande affärsstrategi.
– Det är glädjande att fler företag har tydliga och mätbara mål för den digitala verksamheten och att man arbetar allt mer systematiskt med omvärldsbevakning avseende nya digitala kundbeteenden och ny teknik, säger Marcus Dennerstedt.
Svårt hitta dit
Samtidigt uppger företagen att det är svårare på att få kunder att hitta till sina digitala kanaler, och att få kunderna att köpa och använda tjänsterna.
– Företagen är mer osäkra på sin egen förmåga – även ledarna. De upplever att den tilltagande digitaliseringen i samhället och kundernas höjda förväntningar på den digitala upplevelsen har gjort det svårare för dem att tillgodose kundernas behov, säger Kristina Bürén, digital strategikonsult på Connecta.
De mest affärskritiska kanalerna 2014 enligt Connectas undersökning:
1. Webben
2. Sociala medier
3. Rörlig bild
4. Mobilen
Företagens största digitala utmaningar just nu
1. Kundlojalitet när mötet är digitalt
2. Integritetsaspekter för individen
3. Säkerhet för data i molnet
4. Miljöpåverkan