Elbolag öppnar fler fysiska butiker
Elbolaget Bixia vill komma närmare sina kunder. Nu fortsätter man sin butiksexpansion; i mars är det dags för den sydligaste butiken: i Triangeln i Malmö.
Idag har Bixia butiker i Linköping, Växjö och Örebro. I januari öppnas två butiker - i Uddevalla och Trollhättan. 13 mars slås dörrarna upp för Triangelnbutiken.
Ett paradigmskifte
Ledningen beskriver steget att sälja el i butik som ett paradigmskifte, när många företag inom tjänstesektorn som försäkringsbolag, banker och elbolag har idag istället satsar som kundtjänster på telefon och internet.
–Vi väljer att gå mot strömmen. Vi vet att många upplever elmarknadens prissättning och avtalsmodeller som komplicerad. Dessutom är det flera som drar sig för att ringa kundtjänst som kan ha telefonköer. Då kan det vara lättare att komma in i en butik där man kan få svar på sina frågor direkt, berättar Magnus Olsson.
Tanken är att man ska finnas nära sina kunder, både med sina 17 lokala kontor och nu även med butikerna.
Förnybar el och energibesparing
Närhet handlar också om att erbjuda närproducerad förnybar el. Bixia är Sveriges fjärde största elhandelsbolag och man marknadsför sig som den aktör i Norden som köper in störst andel närproducerad förnybar el.
Tidigare i år lanserades ett elavtal som innebär att kunden kan välja vilken lokal producent man vill köpa sin el ifrån.
– I butikerna säljer vi självklart bara el från förnybar kraftproduktion. Dessutom säljer vi energibesparingsprodukter för att hjälpa våra kunder att hålla nere sin elanvändning, säger Magnus Olsson.