E-handelns paket ska fram till jul
Chefen för Postens ombudsnät Annette Rihagen förklarar att Posten har hög beredskap.
– Vi lärde oss av förra julen. Nu har vi vidtagit flera konkreta åtgärder för att det ska bli så lätt och smidigt som möjligt för e-handlarna och deras kunder, säger hon.
Posten öppnar ett tjugotal tillfälliga utlämningsställen på platser där volymerna är mycket höga. Det gäller framförallt storstadsområdena. Dessutom kommer högt belastade utlämningsställen att få teknisk hjälp i form av handdatorer, som gör att flera kan arbeta bakom utlämningsdisken, utan att gå i vägen för varandra. Posten har också skaffat drop-offautomater, där kunderna kan lämna returer och andra färdigfrankerade paket utan att behöva stå i kö.
– Vi hoppas att åtgärderna kommer att underlätta för både ombuden, konsumenterna och e-handlarna, säger Anette Rihagen.
Eftersom julafton infaller på en tisdag i år, och både måndagen och tisdagen är normala produktionsdagar, har Posten inte fattat något generellt beslut om att lördagsutkörning till ombuden.
– Vi har beredskap regionalt och kan snabbt sätta in extra transporter vid behov, säger hon.
Förra julen slogs det paketrekord inom DB Schenker. I år räknar man med ännu högre tryck.
– För att hjälpa våra e-handelskunder inför årets julhandel har vi valt att satsa på lördagsleveranser till paketombud under december månad, något som välkomnas av e-handelsföretagen, säger Patrik Andersson, produktchef Paket inom DB Schenker.
Under tre lördagar i december sker leveranser till cirka 90 ombud i Stockholmsregionen, 65 ombud i Göteborgsregionen och ett 30-tal ombud i Malmöregionen. Urvalsprocessen är baserad på paketvolymer och geografisk täckning.
– Lördagar är den dag då flest konsumenter är tillgängliga och leveranser denna dag är därför ett ökat krav på marknaden, säger Patrik Andersson.