Kunderna letar hållbart
Sju av tio svenskar tycker att frågor om miljö, hållbarhet och socialt ansvarstagande är viktiga när de väljer var de handlar och vilka varor de lägger i kundvagnen. Det visar en ny undersökning från Svensk handel.
Undersökningen visar också att en majoritet uppger att de lägger mer pengar på ekologiska produkter nu än för ett år sedan.
Svårare för de mindre
Det är andra året i rad som Svensk Handel sammanställer en rapport om ansvarsfullt företagande. Undersökningen visar att sju av tio företag inom handeln arbetar med frågor som rör ansvarsfullt företagande. Det är ungefär lika hög andel som för ett år sedan.
– Bland de största företagen arbetar nästan alla med frågorna idag, men för mindre företag kan det vara svårt att komma igång och veta hur man ska göra. Där har vi som branschorganisation en viktig uppgift att hjälpa till, säger Ann Christiansson.
Efterfrågar tydligare märkningar
Svensk Handel undersökning visar att en majoritet av konsumenterna upplever att företagen arbetar mer med miljö- och hållbarhetsfrågor idag än för ett år sedan. Samtidigt vill kunderna veta mer om företagens miljöarbete och sociala ansvarstagande. Information om ursprungsland, tillsatser och tillverkningsförhållanden är det som efterfrågas mest av kunderna.
– Kunderna vill ha tydligare märkning och symboler på varorna och bättre skyltar i butikerna. Många tycker att det finns alldeles för många olika märkningar idag och det leder till förvirring om vad de olika märkningarna egentligen står för, säger Ann Christiansson.