Centrumutveckling lanserar digital köpcentrumkatalog
Konsultföretaget Centrumutveckling lanserade på torsdagen en ny webbaserad tjänst – Swedish Shopping Centre Directory (SSCD.se) – som kartlägger den svenska köpcentrummarknaden.
Resultaten av SSCD visar att Sveriges köpcentrum och handelsplatser sammanlagt omsätter 200 miljarder kronor, att jämföra med 164 miljarder kronor år 2007.
Detaljhandelsytan inom svenska köpcentrum och handelsplatser har ökat med 16 % sedan 2007 och uppgår i dag till drygt 6,2 miljoner kvadratmeter.
Marknadsandelen av den totala detaljhandeln uppgår till 36 %.
– Vi ser att trenden med stigande marknadsandelar har fortsatt under de senaste fem åren, säger Tobias Rönnberg Halvorsen , projektledare på Centrumutveckling i ett pressmeddelande.
Centrumutveckling har inom ramen för SSCD även kartlagt tillkommande köpcentrum och handelsplatser. Kartläggningen omfattar över 158 projekt i olika genomförandeskeden från långt gångna idéskeden till byggnation. Av dessa 158 genomförs ungefär 90 projekt i de tre storstadslänen. Om samtliga projekt skulle genomföras motsvarar detta en yta om 2,4 miljoner kvadratmeter. Det är dock högst osannolikt att alla dessa projekt kommer att genomföras. Av de 158 listade projekten är 88 nybyggnationer, medan resten är om- och/eller tillbyggnationer. Ungefär hälften av projekten består av handelsområden.
Centrumutveckling är konsulter inom fastighetsutveckling för köpcentrum, stadskärnor, multi-use centres
och Cross Channel Centres. Företaget utvecklar, designar och förvaltar köpcentrum och stadskärnor samt gör marknadsanalyser för kommuner och butiker.