Svenskarna har e-handlat julklappar för en miljard
Över en miljon svenskar har redan e-handlat julklappar på nätet för drygt en miljard kronor. Det framgår av en Postnord-undersökning som genomfördes den 24-25 november.
En allt större andel av svenskarnas julklappsinköp sker via nätet. Redan nu i slutet av november har 16 procent av konsumenterna handlat julklappar på nätet för i genomsnitt 974 kronor. Det är framförallt kvinnor och unga som redan gjort sina julklappsinköp online, skriver Postnord i ett pressmeddelande.
I måndags hade 37 procent av konsumenterna handlat julklappar (i fysiska butiker och/eller online) till ett värde drygt 3 miljarder kronor. Det innebär att 35 procent av alla julklappsinköp har skett på nätet.
- Allt fler väljer att handla sina julklappar tidigt hemma i lugn och ro framför datorn och få dem levererade hem av sin brevbärare eller till ett postombud nära hemmet. Vi levererar redan nu rekordmånga e-handelspaket till de svenska hushållen och går nu in årets mest intensiva period, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord.
De kommande dagarna kraftsamlar flera e-handelsföretag i Sverige för att få fler konsumenter att välja nätet för sina julklappinköp då de under 24 timmar sänker sina priser rejält på flera produkter. Inspirationen kommer från USA där Black Friday och Cyber Monday varje år markerar startskottet för julhandeln. Förra året e-handlade amerikanerna julklappar under Cyber Monday för 1,465 miljarder dollar.
Av undersökningen framgår också att svenska konsumenter kommer att handla julklappar på nätet för 4,6 miljarder kronor i år. Det är en ökning från 4,1 miljarder kronor 2012 och 3,1 miljarder kronor 2011.
Undersökningen genomfördes med ett riksrepresentativt urval av 2 753 privatpersoner i Sverige den 24-25 november via TNS SIFOs webbpanel. Det innebär att resultatet är representativt för de 92 % av svenska folket som har tillgång till internet.