23948sdkhjf

Arlas svenska idyll bara en front för global kohandel

Hur svenskt är egentligen Arla? Och hur väl stämmer egentligen konsumenternas bild av den idylliska produktionen från lyckliga svenska kossor? Det undrar Mats Wallin i sin krönika och uppmanar den internationella mejerijätten att lägga korten på bordet.

Svensk mjölkproduktion och självförsörjningsgrad minskar stadigt. Konsumtionen och därmed importen ökar ständigt. Internationaliseringen är ett faktum.


En stor aktör är förstås Arla, som är ett av världens största mejeriföretag, med produktion i tolv länder och försäljningskontor i ytterligare 22 länder. Huvudkontoret ligger i Danmark.


Arla har mycket höga siffror på uppskattning från svenska konsumenter. Arla ligger på tredje plats som Sveriges grönaste varumärke! Hoppsan! Bland kriterierna för att hamna högt vägs bland annat in lokal produktion och då räcker det knappast att säga att produktion sker i Sverige. När det gäller Arla får vi nog vara glada framöver om det överhuvudtaget ens är svensk produktion. Nu i höst kom ett strukturpaket som innebär fortsatta neddragningar på mejerisidan i Sverige, Göteborg och Skövde.


Min fru bad mig nyligen köpa ”svensk” grädde när jag handlade. På en förpackningstyp står tydligt svensk grädde. På en annan förpackningstyp står ingenting, bara att produktion sker i Linköping. Vid kontroll med Arla uppges att den råvaran kan ha sitt ursprung i flera länder. ICA:s egna gräddmärke är som jämförelse ibland producerad i Danmark, ibland i Österrike och Tyskland. Bregott-reklamen med korna som vi alla älskar och tror är från Sverige....Nej, på hemsidan står under Bregott: ”Arlas matfetter tillverkas i Götene i Västergötland. Grädden och rapsoljan kommer från Norden”. Ridå!



Arla utlokaliserar allt fler funktioner från Sverige till Danmark. Nu i oktober kom ett dramatiskt besked, beslut om att all innovation försvinner från Sverige till Danmark. Här har ju Arla varit mycket bra på att ta fram produkter för den svenska marknaden - och även internationellt (alla Yoggi-produkter till exempel). Närodlat och nära innovation måste vara sant för att reklam och budskap ska vara trovärdigt.


Svenskheten hos Arla är på det stora hela bara en liten del. Arlas varumärke, uppfattningen både hos Arla och hos svenska folket, har för länge sedan passerat sitt bäst-före-datum. Kanske lever detta kvar för att vi (svenska folket) fortfarande vill tro på nära-gårds-romantiken med kossan Rosa som står i sitt bås och ger mjölk, som sedan körs en bit bort längs landsvägen för att bli allehanda mejeriprodukter i det lokala mejeriet. Vi gillar fortfarande att Astrid Lindgren blev arg när korna inte fick gå ut. Arla kan idag inte ens stava till närproducerat. Hur går det med ekologin?



Trovärdigheten står på spel. Arlas kampanjer stödjer till sin karaktär ett levande svenskt jordbruk och öppna landskap. Det luktar reklamkosmetik som bara är yta!


Arla, rädda er trovärdighet och lämna svenskheten. Ni har mjölkat det sista ur den svenska idyllen. Kortsiktigt förlorar ni image eftersom många konsumenter ännu inte upptäckt hur förlegad, otillräcklig och delvis också förljugen bilden av Arla är. Långsiktigt vinner ni trovärdighet.



Mats Wallin, retailkonsult, Unlimited Communication


Läs också Arlas svar på Dagenshandel.se/debatt



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079