Elektronikbranschen spår ljusning 2014
Det innevarande året har varit tufft för elektronikbranschen. Men inom branschen spår man en ljusning det nästkommande halvåret.
– Den är unik och särskilt intressant eftersom resultatet kommer direkt från butikschefernas möten med konsumenterna vid köptillfället. Därför är BCI både ett ”öra mot marken” av dagsläget och branschens förväntningar på framtida utveckling och trender. I ett lite längre perspektiv hjälper BCI oss också att förstå elektronikmarknaden och konsumenternas beteenden över tid, säger Klas Elm, vd för Elektronikbranschen.
Den första undersökningen visar att landets butikschefer har en tilltro att försäljningen kommer att öka i elektronikhandeln. Hela 95 procent av butikscheferna är positiva till försäljningsutvecklingen i sin butik under de nästkommande sex månaderna. 56 procent tror att försäljningen i deras butik kommer att ”öka” eller ”öka kraftigt”. Strax under fem procent av butikscheferna tror att försäljningen kommer att ”minska i någon utsträckning”.
Priset fortsätter vara viktigt vid köp av hemelektronik. Butikscheferna uppger att majoriteten av konsumenterna fokuserar på pris framför prestanda i valet av elektronikprodukt. Andelen butikschefer som menar att prisaspekten är viktigare än prestandan vid köpbeslut är 80 procent. Fyra procent av butikscheferna anser att konsumenterna helt bortser från priset i valet av produkt att köpa.
– Min uppfattning är att det både är ett tecken på den oerhört hårda konkurrensen bland marknadsaktörerna och att det ännu finns en försiktighet kring hur mycket pengar konsumenten är villig att spendera på enskilda produkter. Men det är ändå tydligt att marknadsbilden nu ser ljusare ut, jämfört med hur läget har beskrivits tidigare, säger Klas Elm.
I urvalet ingår butikschefer hos samtliga detaljhandelsföretag som är medlemmar hos Elektronikbranschen: Audio video, Elgiganten, Euronics, Media markt, Net on net, Phone house, Siba och Tre.
Läs också: Surplattan Årets hårda julklapp