Svenska leksakskataloger väcker fransk vrede
Könsneutrala leksakskataloger efter svensk modell väcker just nu stor uppståndelse i Frankrike. Flickor som leker med lyftkranar och pojkar som leker med dockor har lett till bojkott och protester.
Redan i fjol blev de könsneutrala leksakskatalogerna en stor snackis världen över när de introducerades i Sverige av leksakskedjorna BR:s och Toys 'r us. Det talades om manshat, hjärntvätt och indoktrinering och i brittiska Daily Mail kallades Sverige ”världens mest paranoida samhälle”. Inför årets julhandel har katalogerna även dykt upp på marknader i flera andra länder, bland annat i Frankrike, där de omedelbart väckte en våldsam debatt.
Upprört
En del är så upprörda över att se flickor som leker med lyftkranar att de uppmanar till bojkott av de aktuella leksaksbutikerna.
– Det har varit flera reportage i radio och tidningar. "Gör inte som svenskarna. Klä inte era flickor i blått och era pojkar i rosa. Låt inte era pojkar leka med dockor, låt inte era flickor leka med lyftkranar". Allt det där har de börjat gå ut med i medierna nu, säger frilansjournalisten Johan Tollgert i Paris till P4 Extra.
Enligt honom hörs de mest upprörda protesterna från samma grupper som tidigare demonstrerade mot samkönade äktenskap i Frankrike förra vintern.
– Många av de här människorna är ultrakatoliker. Det har också kommit fram att många som demonstrerade mot samkönade äktenskap var från extremistiska högerkanten, säger Johan Tollgert.
Lugnt i Finland
Även Finland får i år ta del av de könsneutrala leksakskatalogerna. Där tycks mottagandet emellertid inte vara lika hätskt. Sara Sundell , sakkunnig i jämställdhetsfrågor på Folkhälsan i Finland, konstaterar till och med att det finns många stereotyper kvar även i de nya katalogerna – när det kommer till maskeraddräkter är exempelvis pojkarna actionhjältar och flickorna prinsessor. Hon tycker inte att katalogerna är något att uppröras över
– Om man upplever att det är chockerande att en pojke dammsuger, tycker man då också att det är chockerande när en vuxen man gör det? säger hon till Hufvudstadsbladet.
Leksaksföretagen själva vill tona ner dramatiken runt katalogerna.
– En del säger att vi tar ställning i en könspolitisk diskussion. Men det gör vi inte. Vi vill avbilda barn på ett modernt sätt, såsom de leker 2013. Det handlar inte om något djupare än det, säger Anne Dorte Erstad Jørgensen, kommunikationsdirektör på Top-Toy som äger de båda butikskedjorna, till P4 Extra.