23948sdkhjf

Miljösmart Julapendel sparar tid och pengar

Logistikföretaget Schenker var skeptiska. Konventionell visdom säger att det inte är någon idé att tågfrakta gods kortade sträckor än 250 kilometer, men storkunden Julas logistikchef stod på sig. Han ansåg att miljön skulle må bättre om godset fraktades på tåg från Göteborgs hamn de tolv milen till Falköping.

– Vår utgångspunkt var att vi ville finna ett mer miljöanpassat alternativ till de fem tusen lastbilstransporter som varje år gick från Göteborgs hamn till vårt centrallager i Skara. Det har visat sig att vi sparar både utsläpp, tid och lite pengar, säger Lennart Karlsson, logistikchef på butikskedjan Jula.


Sedan i början på september transporteras Julas varor på tåg från Göteborg till Falköping för att sedan fraktas med bil de sista 28 kilometrarna till Skara, dit det inte finns tågförbindelse.



Flaskhals försvann


Lars Widfeldt, utvecklingschef på Schenker berättar att han först var tveksam till idén men att det snabbt visade sig att han hade fel:


– Allt har fungerat perfekt. Efter två månaders drift har vi uppnått fem fördelar, säger han.


Arrangemanget minskar koldioxidutsläppen med 80 procent och får bort 5 000 tunga transporter från E20 vilket ökar trafiksäkerheten. Dessutom slipper Julas transporter fastna i flaskhalsen i Göteborgs hamn, där väntetiderna kunde bli långa. Hittills har det också visat sig att transporterna blivit billigare.


– Dessutom slipper vi vägtullar, säger han.


Fem dagar i veckan kör tåget ner till Göteborg. Tåget anländer på en exakt tid, containrarna lastas på en knapp timme, tåget ställs på ett stickspår och körs vid en exakt tid upp till en godsterminal i Falköping, som fungerar som en så kallad dryport. Det är en kombiterminal där säkerheten är lika hög som i hamnen. Varorna förtullas och lastas om till lastbil. Sedan körs bilarna till centrallagret och lastas ur.



Fler kan haka på


– På centrallagret har det inte märkts någon skillnad. Där fungerar det precis lika bra som förut, säger Lennart Karlsson.


Hans vision är att lösningen inte bara ska bli en fördel för Jula. Tanken är att fler företag i Skaraborg ska kunna använda tåget. Dessutom skulle exporterande företag kunna använda tåget för transporter till Göteborgs hamn.


– När vi är fler som delar kostnaderna kommer lösningen också bli billigare, säger Lennart Karlsson och tillägger att kostnaderna för vägtrafik med stor sannolikhet kommer att belastas med högre kostnader framöver.


Falköpings centrala läge i Skaraborg gör att staden fungerar väl som logistikhub för näringslivet i bygden. Falköpings kommun investerar i en helt ny terminal som ska stå färdig efter årsskiftet. Den är anpassad efter det nya sättet att arbeta.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.058