Fullt tryck på Detaljhandelns logistikdag
I en verklighet där tempot blir allt snabbare och e-handeln tar för sig, hamnar logistiken i handelns fokus. Så visar sig också intresset för dagsaktuella logistikfrågor vara stort, på den just nu pågående konferensen Detaljhandelns logistikdag i Stockholm.
Med antalet säljkanaler ökar utmaningarna, och fler säljkanaler är också framtiden, därom är logistikbranschen övertygad. Handelslandskapet idag handlar om butiker med långa öppettider, snabba leveranser och fria returer.
Några av de programpunkter som är aktuella under dagen är hemelektronikbranschens pressade marginaler, som snart bara lämnar utrymme att påverka priset genom logistiken. En konsekvens av detta blir att marginalerna för transportörerna minskar.
En debatt med representanter för de sex största logistikföretagen leds av moderator Thomas Karlsson , chefredaktör, Dagens Handel samt Anders Karlsson , chefredaktör Transport & Logistik iDag.
I morse talade bland annat Klas Hjort , från Lunds universitet, om hur företaget kan effektivisera och generera värde i returhanteringen. Birgitta Elfversson , logistikchef, Cdon gav en exposé över logistik i e-handeln förr, nu och i framtiden.
Vd på Virtusize, Gustaf Tunhammar , har berättat hur man med teknikens hjälp och virtuella provrum kan minska returerna i e-handeln.
Bland talarna hittills under dagen har bland annat också hörts Postens alltid lika flitige e-handelsexpert, Arne Andersson , som pratade om tillgänglighet och "den sista milen".
- E-handlare underskattar logistikens betydelse. Det gäller att inte släppa kunden när hon tryck på köpknappen. Snabb, säker leverans, på det sätt som kunden vill ha den och när kunden vill ha den är viktigt för köpupplevelsen.Och glöm inte att göra snygga paket som är roliga att öppna, säger han och öppnar ett mästerligt inslaget paket från Poppsan.se.