Lätta jackan blir årets modeklapp
Det är styrelsn för Svensk Handel Stil som i samarbete med Svenska Moderådet utser årets modejulklapp.
I sin motiveringen säger de att årets julklappsval är ett tydligt exempel på hur sport- och modebranschen smälter samman. Från att ha varit en outdoorprodukt med tydligt sportkoppling syns nu jackan på många modemedvetna konsumenter. Den finns också i garderoben hos konsumenter i alla åldrar.
– Lättviktsjackan är en spännande produkt då den går hem både i ett avslappnat sportsammanhang och hos en mer trendig modebransch. Den har funnits i periferin ett par år men det är först nu som vi verkligen ser och kommer att se en försäljningsboom, tror Lotta Ahlvar , vd för Svenska Moderådet.
Jackan kan också ses som ett exempel på konsumenters vilja att hitta hållbara produkter som kan användas mer än bara en liten del av året.
– Lättviktsjackan uppfyller just kravet på användbarhet genom att man kan ha den året om. Den funkar som självständigt plagg en kylig sommarkväll eller som ett varmt lager under ett annat ytterplagg mitt i vintern, säger Linda Hedström , kanslichef på Svensk Handel Stil.