23948sdkhjf

Butikshyrorna ska bli transparenta

– Hyror är den största kostnaden i företag efter lönerna, men idag kan inte handlarna veta vilken hyresnivå som är ”rätt”. Han vet varken vad grannen eller konkurrenten betalar. Men det vet hans motpart, fastighetsvärden. Det säger Joachim Bozorgnia som har lanserat Hyreskartan.se som ska få butikshyrorna att komma ut i ljuset.



– En vanlig uppfattning hos kommersiella hyresgäster är att den kommersiella hyresmarknaden kännetecknas av hemliga hyresavtal och dålig genomlysning. Företagen vet inte vad grannen eller konkurrenten betalar i hyra när de på egen hand förhandlar fram sitt långa hyreskontrakt med fastighetsägaren, konstaterar Joachim Bozorgnia.


Den här bristen på genomsynlighet är till fastighetsbolagets fördel, och det är något som Joachim Bozorgnia med sin sajt vill råda bot på.


Han blev inspirerad av Svenska dagbladets läsarkartläggning av räntorna och startade nu i höst Hyreskartan.se. Där kan handlaren själv (liksom den som hyr kontor, lager och industrilokaler) gå in och jämföra sina hyresnivåer med grannar och konkurrenter.


– Med de här uppgifterna kan företagen sätta press på sin fastighetsägare, säger Joachim Bozorgnia.



Anonyma uppgifter


Jämförelsesajten riktar sig till stora och små företag, som anonymt kan ange vad de betalar i hyra. Det enda hyresgästen behöver är information från sitt hyresavtal och sin senaste hyresavi. Innehållet presenteras direkt i kartan på företagets postnummer. Det jämförbara innehållet i kartan visar lokalens yta, årshyra och årshyra per kvadratmeter.


Att jämförelserna skulle försvåras av den ymniga förekomsten av omsättningsbaserade hyror, tror inte Joachim Bozorgnia.


– Det är lite av en missuppfattning att omsättningsbaserad hyra är det vanligaste för butiker, säger han och fortsätter:


– Den generella prisbilden är en grundhyra som ibland toppas med en omsättningsbaserad del ovanpå. Och det är grundhyrorna vi jämför här.



Förhandling lönar sig


Joachim Bozorgnia, som i vardagslag hjälper företag som hyr lokaler att förhandla om hyran, har egna siffror på att det lönar sig att förhandla:


– Företag som förhandlar om sin hyra uppnår en besparing om 11-15 procent av årshyran.


Joachim Bozorgnia pekar på nödvändigheten av att aktivt omförhandla sin hyra. Den butik som inte förhandlar, får med automatik en hyreshöjning som år från år räknas upp med index. Detta index baserat på riket som helhet, oavsett hur det gått för just den ort där butiken finns.


– Den som legat på samma butiksläge i 20 år och inte har omförhandlat kanske hamnar på en annan, och högre nivå, än marknadshyran i området. Utvecklingen i Uddevalla har varit annorlunda än i Borlänge, konstaterar Joachim Bozorgnia.


Sajten kan nås via Dagenshandel.se och mer information om hyresnivåerna i köpcentrum runt om i landet kommer att presenteras i kommande nummer av Dagens Handel.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.051