23948sdkhjf

Förändrade kundbeteenden ställer nya krav på handelns försörjningskedja

Ökad andel e-handel och pristransparens, mindre lojalitet hos konsumenterna samt kraftigt ökat utbud av detaljister på nätet har skapat en brutal konkurrens inom många delar av detaljhandeln. För att i detta klimat lyckas med den affärskritiska försörjningskedjan och med framgång möta den hårda konkurrensen, krävs ett antal åtgärder.
Den kraftiga tillväxten för e-handeln har medfört logistiska utmaningar. Kunden vill ha hög tillgänglighet, flexibla logistiklösningar oavsett kanal samt bli behandlad på samma sätt och med samma villkor, oavsett hur köpet gjorts. Detta är en utmaning för många detaljister eftersom försörjningskedjan eller affärsmodellen ofta är optimerad för endera butiker eller e-handel. Konsekvensen är att dagens försörjningskedja inte sätter kunden i centrum.

För att bli framgångsrik krävs:

- affärsmodell som stödjer valda försäljningskanaler
- kundinsikt
- försörjningskedja med variation i start- och slutpunkter
- segmenterad försörjningskedja – ”one size fits all” gäller inte
- öka träffsäkerheten i efterfrågeprognoser och integrera alla kanaler
- vid varje tidpunkt kunna se vad som är tillgängligt, beställt, och under leverans.
Den höga returfrekvensen inom e-handeln gör att behovet av smidiga returer är en av de viktigaste frågorna. Returhanteringen försvåras även av att två av tre svenska e-handelsföretag har försäljning till utlandet. Hur man hanterar detta påverkar kundens uppfattning om företaget och framtida köp.

För effektiv returhantering:

- acceptera att e-handel generar mer returer än fysisk försäljning
- effektivisera de interna processerna
- utvärdera och minska orsakerna till returer
- öka träffsäkerheten i prognoser för returgods
- segmentera returflödet och integrera fysiska butiker
- definiera nyckeltal och ansvar för returhanteringen
- se till att returnerat gods snabbt blir tillgängligt för försäljning igen.
Kraven på att varorna alltid finns i lager ökar samtidigt som kostnaden för lagerbindning måste pressas ned. Utmaningen är att utbudet är så stort och lojaliteten hos konsumenterna sjunker, vilket resulterar i att om varan inte finns i lager till rätt pris kommer kunden istället gå till en konkurrent. Att avgöra sortiment och kvantitet ställer krav på detaljisterna och för att nå framgång krävs effektivisering :

- samsyn mellan inköp, försäljning, logistik och finans kring behov, försörjning och påverkan på resultatet
- förbättra efterfrågeprognoser för att säkerställa rätt mängd på rätt plats och samtidigt optimera säkerhetslagernivåer
- centralisera styrning för överblick av behov och kapacitet
- klassificering av varugrupper baserat på försäljningsmönster för att optimera lagernivåer
- skapa snabba leverans- och returprocesser så att dessa inte döljer stora lagersaldon.

En viktig åtgärd för att lösa flera av dessa utmaningar är att investera i integrerade och effektiva IT-lösningar. Dessa skulle hjälpa handeln att få en förbättrad transparens av hela sin försörjningskedja från leverantörer till slutkund, bättre kontroll över behov och påfyllnad av lager och butiker, snabbare och effektivare lagerhantering och leverans till butik och konsument samt effektiva returprocesser.

Jan Koch, vice president, Management Consulting, Acando

Daniel Lindin, Manager Retail, Management Consulting, Acando

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078