Zeta display på Champs Elysées
För femte kvartalet i följd fortsätter skyltföretaget Zeta display att växa. Ledningen bedömer att bolaget börjar närma sig den kritiska volym som behövs för att skapa lönsamhet. Nu finns också företagets produkter på plats på bästa adress: i en kosmetikbutik på Champs Elysées i Paris.
Koncernchef Leif Liljebrunn är nöjd:
- Under perioden nådde bolaget en tillväxt på 20 procent i jämförelse med motsvarande kvartal förra året. Sett på rullande tolv månader, så har vi en tillväxt på 51 procent.
På väg mot lönsamhet
Licensintäkterna fortsätter att öka och under det senaste kvartalet steg de med 47 procent i jämförelse med omsättningen motsvarande kvartal förra året.
- Med fortsatt tillväxt närmar vi oss den kritiska volymen som skapar lönsamhet. Vi har under året valt att investera i nya marknader i Baltikum och Benelux samt dedikerat nya säljresurser för internationella kunder, främst i Europa. Detta belastar resultatet och det är en balansgång mellan lönsamhet och tillväxt. Med denna investering bygger vi dock för en snabbare tillväxt framöver, vilket gör att vår affärsmodell ska slå igenom positivt för verksamheten, säger Leif Liljebrunn i en kommentar.
På fingatan i Paris
Han ser möjlighet att växa i Europa de närmaste åren och konstaterar att bolagets närvaro i Baltikum och Benelux givit resultat.
- Under kvartalet har vi genomfört en prestigefull installation i Paris till en stor detaljhandelskedjas expansion av kosmetikbutiker i Frankrike. Den första installationen är genomförd på deras flaggskeppsbutik på Champs Elysées i Paris, berättar Leif Liljebrunn.
Under hösten har Zeta display vidare börjat arbeta tillsammans med Net on nets butiker, tecknat avtal med Mercedes-Benz och lanserat en Facebook-integration.
Zeta display
Juli-september 2013
Omsättning 11,8 (9,8) miljoner kronor
Rörelseresultat: -2,0 (-1,8) miljoner kronor
Januari-september 2013
Omsättning: 44,0 (35,2) miljoner kronor
Rörelseresultat: -6,2 (-4,7) miljoner kronor