Handlarna tror på stark julhandel
November månads handelsbarometer visar att handlarna har en stark framtidstro och att förväntningarna på julhandeln är höga.
Även Kaxighetsindikatorn ökar i november, från föregående månads notering på 16 till nuvarande notering på 17. Även detta är en ovanligt hög notering, då Handelsbarometern vanligtvis noterat en lägre nivå för Kaxighetsindikatorn under årets sista månader.
Kaxighetsindikatorn mäter handlarnas tilltro till utvecklingen i den egna butiken jämfört med i detaljhandeln som helhet och kan ses som ett mått på hur stor andel av handlarna som tror att de kommer att kunna öka sin marknadsandel under den kommande tremånadersperioden.
Julhandeln förväntas ta fart omkring första advent.
31 procent av handlarna svarar att deras julhandel startar omkring första advent. Bland dagligvaruhandlarna är andelen så hög som 43 procent. Samtidigt svarar 20 procent av sällanköpsvaruhandlarna att de inte har någon utpräglad julhandel.
Handlarna tror på hårda paket i år och pekar ut elektronikbranschen som årets vinnarbransch.
¬ Förutom mobiler, läsplattor och annan elektronik blir olika smarta, roliga och ibland exklusiva tillbehör blir allt populärare, säger Lisa Burden omvärldsbevakare på Svensk Handel.