23948sdkhjf

Handlarna tror på stark julhandel

November månads handelsbarometer visar att handlarna har en stark framtidstro och att förväntningarna på julhandeln är höga.
Inte sedan våren 2011 har handlarnas framtidstro varit så stark som nu. Framtidsindikatorn landar i november månads Handelsbarometer på 14, vilket är en ökning med 4 enheter från föregående månads notering på 10, skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Även Kaxighetsindikatorn ökar i november, från föregående månads notering på 16 till nuvarande notering på 17. Även detta är en ovanligt hög notering, då Handelsbarometern vanligtvis noterat en lägre nivå för Kaxighetsindikatorn under årets sista månader.

Kaxighetsindikatorn mäter handlarnas tilltro till utvecklingen i den egna butiken jämfört med i detaljhandeln som helhet och kan ses som ett mått på hur stor andel av handlarna som tror att de kommer att kunna öka sin marknadsandel under den kommande tremånadersperioden.

Julhandeln förväntas ta fart omkring första advent.


31 procent av handlarna svarar att deras julhandel startar omkring första advent. Bland dagligvaruhandlarna är andelen så hög som 43 procent. Samtidigt svarar 20 procent av sällanköpsvaruhandlarna att de inte har någon utpräglad julhandel.

Handlarna tror på hårda paket i år och pekar ut elektronikbranschen som årets vinnarbransch.


¬ Förutom mobiler, läsplattor och annan elektronik blir olika smarta, roliga och ibland exklusiva tillbehör blir allt populärare, säger Lisa Burden omvärldsbevakare på Svensk Handel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078