23948sdkhjf

Hifi-klubben växer med lönsamhet

Den tuffa konkurrensen i elektronikbranschen skrämmer inte Hifi-klubben. Under 2013 har man öppnat tre nya butiker och planerar att växa ytterligare under nästa år. – Men vi bygger inte förrän vi har hittat rätt läge, där vi känner att vi kan få svarta siffror redan första året, säger kedjans Sverigechef Patrik Fernqvist.
I tider när det mest talas om konkurser och nedläggningar, framför allt i elektronikbranschen, öppnade ljudkedjan Hifi-klubben i förra veckan sin 28:e butik i Sverige. Butiken i Sickla köpkvarter i Stockholm är kedjans sjunde butik i Stockholm och den tredje nyöppningen i år. I februari öppnade en butik i Täby centrum och i mars i Halmstad.

Sverigechefen Patrik Fernqvist berättar att man planerar ytterligare expansion under 2014.


– Vi tittar på flera nya lägen, bland annat vill vi öppna butiker i två nya städer där vi inte finns tidigare. Sedan vill vi också öka vår närvaro på orter där vi redan finns förut, säger han.


Som exempel på nya intressanta stälder nämner han Borås och Norrköping.


– Men vi bygger inte förrän vi hittar rätt lägen!


Och för Hifi-klubben betyder det att det ska finnas ett bra kundflöde, att lokalen har en bra exponering och att det är ett bra läge för kunden att ta sig till och från. Men man väljer samtidigt med stor försiktighet.


– Förutom bra läge ska det vara rätt hyresnivå. Vi måste känna att ska kunna få svarta siffror redan första året, säger han.



Konkurrens i tuff bransch


Två av de tre butiker man öppnade under året, var tidigare Sony center-butiker som har gått i konkurs.


– Ja, det är en tuff bransch, håller Patrik Fernqvist med om.


– Men vi försöker inte följa John, utan går vår egen inslagna väg. Vi håller hårt på våra kärnvärden. Det handlar bland annat om medarbetarnas kompetens, att undvika slit- och slängprodukter utan hålla ett sortiment som ligger i framkant.


Och till skillnad från många andra aktörer i branschen så har Hifi-klubben lyckats behålla lönsamheten och visar positivt resultat år efter år.


– Köptroheten hos våra kunder är hög. Exempelvis har vi tre års garanti, det är viktigt att kunderna känner att det är tryggt att handla hos oss, säger Patrik Fernqvist.


En personlig service, där kunden exempelvis kan boka tid för att komma och testa uppriggade högtalarsystem är ett sätt att få köptrohet.


– Att kunderna ska kunna testa och lyssna är väldigt viktigt för oss, vi vill inte bara sälja prylar i kartonger, säger han.


Den största konkurrensen kommer ändå från de stora elektronikdrakarna.


– Många små specialiserade butiker, som tidigare var våra lokala konkurrenter, har ju försvunnit runt om i landet, konstaterar Patrik Fernqvist.


Läs hela artikeln i Dagens Handel nr 46-47



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08