23948sdkhjf

Tänk på logistiken först

Logistikfrågan måste med från allra första början i förändringsarbetet för de kedjor som vill uppdatera sig till omnikanalsföretag.

"Logistik är kunskapen om att leda och kontrollera materialflöden samt till dessa kopplade resurs-, informations- och monetära flöden. Det handlar om att uppnå högsta möjliga effektivitet genom bra service och låga kostnader, för att därigenom tillfredsställa olika parter i en flödeskedja."


Så inleds beskrivningen av logistik om man söker på ordet på Wikipedia. Det är en bra sammanfattning som fungerar utmärkt också på detaljhandelslogistik. Den berättar att det handlar inte bara om att kontrollera resurser, information och pengar utan också om att effektivisera för att få bästa service och lägsta kostnader. Och i slutänden ska alla parter vara nöjda - från tillverkaren och grossisten, till handeln och konsumenten. Det som kanske saknas i Wikipediabeskrivningen är miljöaspekten, logistik handlar i stor utsträckning också om hållbarhetsfrågor, men den kommer säkert att uppdateras snart.


I takt med den stora och snabba utveckling som just nu pågår i detaljhandeln ställs det också nya krav på logistiken. Många av detaljhandelsföretagen - både stora och små - har gjort sin resa för att hitta de mest effektiva lösningarna, oavsett om det handlar om tvåpart-, treparts- eller till och med fjärdepartslogistik. För somliga företag passar det bäst att sköta allt själv inhouse, för andra kan lösningen vara att lägga ut logistiken på en eller flera parter. Exempelvis den butikskedja som just nu är inne i arbetet med att styra om varuflödet från direktleveranser till vägen via ett centrallager, upptäcker att man frigör många arbetstimmar för butikspersonalen som istället kan användas till att arbeta med kundvård och försäljning.


Men nu kommer nya utmaningar. I takt med att allt fler butiker och kedjor startar e-handel – eller omvänt e-handel som startar fysiska butiker – måste även logistiken anpassas till nya förutsättningar.


Det handlar om allt från varor som ska levereras till butiker eller plocklager för webbhandel, integrerade lagersystem för e-handel och fysiska butiker och inte minst varans väg till slutkunden. När traditionell butikshandel blir omnikanalhandel så förändras också förutsättningarna för hela logistikflödet.


Som vanligt finns det ingen standardlösning som passar alla, skillnaderna i förutsättningarna är alldeles för stora. Men i många bitar går det att tillämpa "copy-paste"-metoden, genom att se hur andra företag har löst de viktigaste problemen. Logistikfrågan måste med från allra första början i förändringsarbetet för de kedjor som vill uppdatera sig till omnikanalsföretag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062