New wave tappar marknadsandelar
New wave group AB redovisar ett resultat efter skatt för årets tredje kvartal om 57,8 miljoner jämfört med en förlust på 120 miljoner kronor för tredje kvartalet i fjol. Omsättning var dock lägre än jämförbar period i fjol och vd Torsten Jansson förväntar sig många tuffa kvartal framåt.
– Kvartal tre var fortsatt tufft marknadsmässigt och vi ser fortsatt ingen konjunkturvändning eller ökning i efterfrågan. Inom rörelsesegment Profil tror jag dock tyvärr att vi även tappade marknadsandelar i Norden. I vår jakt på kassaflöde, soliditet, lageromsättningshastighet och att sänka vår nettoskuld – har vi glömt det viktigaste av allt – att leveranssäkerhet och service är den viktigaste parametern för våra profilkunder. Vi har helt enkelt inte varit tillräckligt bra på detta under de tre till fyra senaste åren, kommenterar vd Torsten Jansson i rapporten.
Han konstaterar att lågt varulager i kombination med försenade inleveranser under 2013 lett till minskad försäljning och missnöjda kunder. Därför ska varulagret ökas med minst 300 miljoner kronor. De kommande fem kvartalen bedöms därför att vara tuffa, på grund av rådande markandsklimat och investeringar och åtgärder, men vd:n tror att inom 12 till 18 månader ska en tillväxt synas både vad det gäller försäljning och resultat. Inom rörelsesegment Sport & Fritid är läget fortsatt tufft på marknaden men här gick försäljningen ändå som förväntat för bolaget. /Habit.se PH