VRG: fler butiker gav måttligt ökad försäljning
Modekoncernen VRG har ökat antalet butiker kraftigt sedan i oktober förra året, från 118 till 156. Försäljningen ökade från 70 till 76 miljoner, vilket innebär en minskning i jämförbara butiker med sju procent.
Koncernens jämförbara försäljning av accessoarer och skor i Sverige minskade under samma månad med 4 procent.
Venue Retail Group driver detaljhandelsverksamhet inom mode genom de två affärsområdena Accessoarer, kedjorna Accent och Morris, och affärsområdet Rizzo som är skohandel. Accessoarer stod för cirka 71 procent och Rizzo för cirka 29 procent av koncernens försäljning under räkenskapsåret 2012/2013.
Antalet butiker i oktober 2013 uppgick till 156 jämfört med 118 motsvarande månad året innan.
–Marknadsklimatet är fortsatt tufft, främst på den norska marknaden, samtidigt som ett varmt väder i oktober påverkade försäljningen av höst- och vintervaror negativt. Vidare ökade koncernens butiksbestånd under månaden med de 27 förvärvade butikerna från Deco Bags. Vi fokuserar på en snabb integrering av de nya butikerna för att så snart som möjligt nå förväntade skalfördelar, och redan nu har vi tagit flera steg i den processen, säger Susanne Börjesson VD Venue Retail Group i ett pressmeddelande.