Uppåt för Fenix outdoor
Det var ökning på alla fronter när Fenix outdoor presenterade sina senaste sälj- och resultatsiffror. Varumärket Fjällräven är en av motorerna bakom tillväxten.
Under årets första nio månader ökade koncernen sin omsättning med sex procent till 1 376,5 miljoner kronor.
Trots ökad konkurrens och en varm höst uppvisade avsnittet retail en ökad försäljning och sålde under årets nio första månader för 391,0 (375,0) miljoner kronor. I Sverige ligger omsättningen relativt stabilt jämfört föregående år. Finland, genom Partioaitta, bidrar positivt genom att fler butiker, jämfört föregående år, varit i drift under perioden. En allt starkare position för Fenix interna varumärken har också bidragit till ökningen. Ökningen i Finland är 17% i lokal valuta. Rörelseresultatet i butiksverksamheten minskade till 15,1 (16,3) miljoner kronor.
En fortsatt stark tillväxt för främst Fjällräven bidrar till att också brands uppvisar en god försäljningsutveckling. Brands tillväxt har dock bromsats av svagare utveckling, främst i Nordamerika, för de tekniska varumärkena, Brunton och Primus.
Avsnittet brands ökade sin omsättning till 985,6 (924,8) miljoner kronor. Rörelseresultatet ökade också, till 251,2 (243,4) miljoner kronor.
Fenix outdoor, miljoner kronor
Tredje kvartalet juli-september 2013:
Koncernens rörelseintäkter: 596,2 (552,5), + 8 procent
Koncernens rörelseresultat: 157,5 (136,2), + 16 procent
Koncernens resultat före skatt: 148,6 (128,5), + 16 procent
Årets första nio månader:
Koncernens rörelseintäkter: 1 396,0 (1 318,5), + 6 procent
Koncernens rörelseresultat: 236,5 (213,9), + 11 procent
Koncernens resultat före skatt: 231,7 (204,2),+ 13 procent