Oriflame slår prognoserna trots vinsttapp
Med minskat resultat lyckades ändå kosmetikföretaget Oriflame bättre än prognosmakarnas trodde.
Men han konstaterar vidare att omsättningstillväxten på tre procent för koncernen som helhet under tredje kvartalet visar att försäljningsutvecklingen är fortsatt volatil på bolagets huvudmarknader, bland annat Europa.
De initiativ som tagits för att öka försäljningen och effektiviteten har ännu inte gett resultat, skriver vd.
Ska bli effektivare
Det var i slutet på augusti som bolaget presenterade flera åtgärder som ska genomföras i år och i början av nästa. Syftet är att korta ledtiderna och effektivisera, såväl kataloger som säljkampanjer och administration. Man vill också utnyttja synergier från en gemensam inköpsorganisation. Tanken är att detta ska leda till ökad försäljning och kostnadsbesparingar på 15-20 miljoner euro.
Mer på webben
Oriflame har från och med i höst verksamhet också i Tunisien, Nigeria och Myanmar (Burma).
Under kvartalet ökade antalet besökare på företagets webbplats med tio procent. I år lanserades ett pilotprojekt i Sverige och Norge, där konsulenterna kan bjuda in onlinekunder att handla direkt på webbplatsen. Det försöker utvärderas. De första resultaten beskrivs som ”uppmuntrande”
För fjärde kvartalet ligger försäljningen i lokal valuta hittills i linje med föregående år.
Första nio månaderna
I lokal valuta steg försäljningen juli-september med 3 procent. Räknat i euro minskade omsättningen med 5 procent till 294,6 miljoner euro (309,4). Det justerade rörelseresultatet uppgick till 23,1 miljoner euro (28,0).
Justeringen hänför sig till omstruktureringskostnader om 3,6 miljoner euro.
För årets nio första månader låg omsättningen i lokal valuta på en stabil nivå jämfört med föregående år. Omsättningen i euro minskade med 4 procent till 1 035,5 miljoner euro (1 078,7).
Det justerade rörelseresultat blev 95,6 miljoner euro (118,9).