23948sdkhjf

Datainspektionen granskar mobilbetallösningar

Nu inleder datainspektionen en granskning av hur personuppgifter hanteras i några vanliga elektroniska betallösningar i Sverige.
Myndighetens utgångspunkt är att allt fler köp och betalningar sker i dag elektroniskt via datorer och mobiltelefoner. Det finns många nya aktörer som förmedlar elektroniska betalningar mellan handlare och deras kunder. De tekniska lösningarna för betalningar varierar. Vissa lösningar förutsätter att kunden laddar ner en app till sin mobiltelefon medan andra lösningar kan användas direkt i en webbläsare. I samtliga fall medför användningen av tjänsterna att kunderna delar med sig av sina personuppgifter.

- Med tanke på den snabba utvecklingen på området och att det handlar om en relativt ny företeelse är det viktigt för Datainspektionen att granska hur personuppgifter hanteras i elektroniska betallösningar som riktar sig till konsumenter, säger Ulrika Bergström som leder projektet i ett pressmeddelande.

Inom ramen för projektet kommer myndigheten att granska de två mobilapparna Seqr och Wywallet. Dessutom kommer betalningsförmedlingstjänsten Trustly och olika betaltjänster från Klarna att granskas.

- Det vi kommer att granska är vilka uppgifter som samlas in om de som använder tjänsterna och hur dessa uppgifter används. Däremot kommer vi inte att undersöka säkerheten för själva betalningarna, säger Ulrika Bergström.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.074