Stor optimism bland servicehandlarna
För andra kvartalet i rad växer servicehandeln: – Servicehandelns starka framtidstro bäddar för en bra avslutning på året, konstaterar Bengt Hedlund, vd för Svensk servicehandel och fast food.
Under tredje kvartalet i år ökade servicehandeln sin omsättning med 0,9 procent jämfört med samma period föregående år.
Därmed är förutsättningarna goda för en positiv försäljningsutveckling för helåret.
Framtidstron på årshögsta
Servicehandlarnas framtidstro noterade också ett årshögsta under det tredje kvartalet, vilket bidrar till att höja förväntningarna inför resten av året.
Framtidstron ligger nu på 29, vilket innebär en övervikt om 29 procent för optimisterna över pessimisterna. Framtidstron ligger därmed över det historiska medelvärdet på 24 procent. Framtidstron är denna gång högre hos kedjeaktörerna än de enskilda handlarna. Hos kedjeaktörerna överväger optimisterna över pessimisterna med hela 36 procent. Kedjeaktörernas framtidsindex ökade därmed kraftigt jämfört med tidigare kvartal. Framtidstron för de enskilda handlarna ligger nu på 23 procent.
– Servicehandelns starka framtidstro tillsammans med att också hushållens framtidstro ligger på topp bäddar för en positiv försäljningstillväxt 2013. Branschen har som mål att kraftigt öka sin varuförsäljning inom den närmaste sexårsperioden, säger Bengt Hedlund .
Trafikbutikerna växer igen
Delbranscherna café, fast food, spel och tobak och frafikbutiker bidrog till att servicehandeln fick positiva tillväxttal.
För första gången på fem kvartal uppvisade också trafikbutikerna positiv tillväxt och ökade försäljningen med 1,0 procent. Café ökade försäljningen med 2,8 procent. Cafétrenden är fortsatt stark och mycket talar för att helårsförsäljningen blir positiv.
Svagast tillväxt i servicehandeln hade minilivs som ännu inte lyckats bryta den negativa trenden. Under det tredje kvartalet minskade minilivs sin försäljning med 3,8 procent.
- Det är glädjande att se att fler av servicehandelns delbranscher uppvisar en ökad försäljning. Servicehandeln behöver tillväxt i fler delbranscher än café och fast food, säger Bengt Hedlund.