Sturegallerian backar om trosreklam
Just den delen av Fars dags-annonseringen slog slint. Nu ber Sturegallerian i Stockholm om ursäkt för sin trosreklam.
Kommenterar i stil med "inte visste vi att gallerians kunder är så vidsynta att de kan tänka sig att ge ett par trosor till far på fars dag" och "sexistiskt" har duggat friskt de senaste dagarna.
En del av debatten syns i Twitterflödet på gallerians egen hemsida.
Flera anmälningar har kommit in till Reklamombudsmannen.
Nu är de aktuella annonserna borttagna. På Sturegallerians hemsida står: "Vi ber om ursäkt".
Marknadskoordinatorn på Newsec, Maria Jälmestål , skriver i ett mejl till tidningen Dagens media: "Det är olyckligt att vissa känner sig förolämpade av Sturegallerians Fars Dag kampanj. Det är på intet sätt menat att vara sexistiskt, kränkande eller objektifierande. I så fall hade vi aldrig valt den vägen. Vi tar givetvis allvarligt på detta och har därför tagit bort de enheter som upprör och ersätter dem med traditionella presenter."