Rekord i julhandeln igen
1,5 procent upp i julhandeln. Vinnarna blir dagligvaruhandeln och klädhandeln. - Prognosen är relativt försiktig och det finns skäl att vara ödmjuk, konstaterar HUI researchs Carin Blom.
Räknat per person motsvarar det ett belopp på 6 825 kronor som spenderas i handeln under december.
Bedömningen är att decemberhandeln kommer att öka med 1,5 procent i löpande priser. Det är hos dagligvaruhandeln det mesta av tillväxten hamnar. Bedömningen är att dagligvaruhandeln i december ökar med 2,5 procent och sällanköpsvaruhandeln med 1,0.
Matintresset driver handel
Det ökade intresset för mat och matlagning kommer livsmedelshandeln till del. Kokböcker, tv-program, matbloggare, köksinredare. Behovet tycks vara nästintill omättligt.
För klädhandeln tror HUI på ett uppdämt behov av shopping.
– Det första halvåret har varit ganska tufft, med omfattande reor och brist på nyheter. Men de senaste månaderna har klädhandeln haft en positiv utveckling, säger Carin Blom på HUI research.
Bättre julhandel än förra året
HUI gör också en julhandelsprognos i fasta priser, alltså i volym. Den landar på 2 procent för handeln som helhet.
Förra året var första gången på 17 år som julhandelsrekordet uteblev. Där började helåret ganska starkt, men fick ett svagt avslut.
– Europakrisen kom ikapp Sverige och varselvågen drog in inför året viktigaste försäljningsperiod. Då dalade konsumentförtroendet. För varsel är nästan det som påverkar folk mest: man bli orolig och håller i plånboken, förklarar Carin Blom.
Att det var en så kallad ”arbetstagarjul” bidrog också – många konsumenter reste utomlands och gjorde därmed resesektorn till en vinnarbransch.
– Förra året minskade julhandeln med 0,6 procent – det har inte hänt sedan 1995, säger Carin Blom.
Långledighet hotar julhandeln
I år är förhållandet det omvända: svag början men förväntat starkare avslut. HUI:s helårsprognos ligger på två procent.
– Hittills i år ligger vi på 1,5 procent, alltså en bit kvar till helårsprognosen. Men vi ser att det går år rätt håll, säger Carin Blom.
Det finns både hot och möjligheter inför den kommande julhandeln.
Utvecklingen i omvärlden är ett av de förstnämnda. Sverige är ett litet, exportberoende land och om återhämtningen dröjer påverkar det också svenskarnas lust och möjligheter att handla.
Livet är inte shopping blott - det finns annat som konsumenterna kan vilja prioritera.
– Restaurang- och resesektorn hade fantastiska tillväxttal under förra året, konstaterar Carin Blom.
Eftersom pengarna inte räcker till allt, och julen även i år med bara några få uttagna semesterdagar kan ge långledighet och möjligheter till resa, kan det slå mot detaljhanden.
Carin Blom säger skämtsamt att HUI inte gör några prognoser för vädret men konstaterar att en vit jul ger julstämning och köplust och speciellt driver försäljningen i sko- och sporthandeln.
Lugna hushåll ger köpsug
På plussidan finns köpstarka hushåll med ett konsumentförtroendet som ligger på nivåer som inte skådats på flera år. Inflation och räntor är låga, sparandet är högt och lönerna ökar.
– Det är hushållens konsumtion som driver BNP-tillväxten och upprätthåller nivån i svensk ekonomi, säger Carin Blom.
Ljusnande signaler om utvecklingen i Europa, en möjligt uppdämt konsumtionsbehov och utsikterna till en vit jul gör att bedömarna är försiktigt optimistiska.
HUI-prognosen handlar om fysiska butiker. Men så finns också e-handeln. Den ökar stadigt, inte minst i julhandelsträngseln.
– Den riktiga vinnaren, även 2013, är egentligen e-handeln med en tillväxttakt för första halvåret på 18 procent, säger Carin Blom.
Läs också: Så går det bransch för bransch