Mio gasar för tillväxt
Det har inte alltid varit raka vägen framåt för Mio. För bara fem-sex år sedan tappade man i försäljning och resultatet visade röda siffror. Bokslutsåret 2009/2010 kom vändningen då omsättningen började öka igen och förlusten vände till vinst.
– Själv kom jag in i företaget 2010, som finans- och tillväxtchef, och det har varit fantastiska år. Vi har slagit branschen i försäljningsökningar fyra år i rad och innevarande år har börjat lika bra, säger Björn Lindblad, som tillrädde som vd i september i år.
Han tillägger:
– Och detta trots att det är tuffa år för detaljhandeln i stort och för möbelhandeln specifikt även om vi inom Mio inte märkt särskilt mycket av detta.
Vision för 2018
Den vision för 2014 som Mio lade fast för drygt fem år sedan handlade mycket om att vända bolagets förlust till vinst. Och detta har man genom olika åtgärder lyckats med, 2007/08 hade koncernen ett resultat på -38,9 miljoner kronor, för bokslutsåret 2012/13 redovisar man en vinst på 77,5 miljoner kronor, en ökning med 26 procent jämfört med året innan.
– Nu accelererar vi i visionen för 2018, med en tillväxtstrategi, säger Björn Lindblad.
En stor del av tillväxten kommer att vara organisk, med 200 000 kvadratmeter säljyta ska man inte ha problem med att sälja mer, påpekar han.
I vissa större städer ser han möjlighet att öppna fler varuhus och så finns det några vita fläckar på kartan som kan bli aktuella för etableringar.
Att man ska nå framgångar tvivlar Björn Lindblad inte på.
– Vi har aldrig haft så stora möjligheter som nu för att fortsätta växa. Året har börjat väldigt bra med tvåsiffriga tillväxtsiffror, säger han.
– Med ett fåtal undantag visar alla butikerna på tillväxt, vilket är en styrka för konceptet som skapar förtroende för Mio hos handlarna, påpekar Björn Lindblad.
Läs hela reportaget i Dagens Handel nr 44-45.