23948sdkhjf

XXL satsar extra stort på etablering

Den hårda konkurrensen i sporthandeln skrämmer inte XXLs etableringsplaner. Med fyra nya varuhus i år och en nystart på e-handeln är svenska XXL och vd Marcus Wibergh full av självförtroende: – Vår uttalade målsättning är att bli Sveriges tredje största sportkedja 2015, säger Marcus Wibergh.
Årets första åtta månader backade svensk sport- och fritidshandel med 0,6 procent.

– Under samma period ökade vi med 76,7 procent. Om vi skulle subtrahera vår tillväxt från branschen totalt, skulle den alltså ha backat ännu mer, konstaterar Marcus Wibergh.



Hittills i år har XXL öppnat två nya varuhus: i Solåsen, Jönköping, och i Erikslund, Västerås. I slutet av oktober är det dags för Ingelsta, Norrköping, och i december öppnas dörrarna till varuhuset i Välsviken i Karlstad.



– Vi skruvar kontinuerligt på konceptet men har inte gjort någon stor och omvälvande förändring sedan vi öppnade första varuhuset i Bromma för tre år sedan, säger Marcus Wibergh.



Nästa år öppnar kedjan i Väla i Helsingborg och en flaggskeppsbutik mitt emot NK på Hamngatan.


XXL har klarat av att balansera tillväxt med vinst på sista raden.

– Det kostar ungefär 12 miljoner kronor att öppna ett nytt varuhus. Och vi lyckades tjäna pengar redan från första året, trots vår intensiva tillväxttakt, konstaterar Marcus Wibergh.


Läs hela artikeln i Dagens Handel nr 44-45.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079