Systembolagets försäljning ligger still
Systembolagets delårsrapport presenteras idag och visar på en marginell försäljningsökning på 0.8 procent vilket motsvarar 2,8 miljoner liter. Den totala försäljningsvolymen uppgick till 349 miljoner liter.
Sifo genomför undersökningen Opinionsindex, OPI, som mäter stödet till Systembolagets ensamrätt till försäljning av öl, vin och sprit. OPI uppgick för perioden till 71 procent vilket är samma höga resultat motsvarande period för 2012. Undersökningen för det senaste kvartalet visar att allmänheten tycker att det är viktigt med en kontrollerad försäljning, att alkohol säljs med omsorg och att våra ungdomar skyddas genom en begränsad tillgänglighet.
- Det är glädjande att se att stödet för Systembolagets ensamrätt är fortsatt högt, säger Magdalena Gerger VD för Systembolaget. Vi fortsätter utveckla vår service och ansvarsfulla försäljning för att överträffa kundernas förväntningar.
Systembolaget finns i samtliga av Sveriges kommuner. Under tredje kvartalet öppnade en butik i Hemavan och med den är antalet butiker 423 stycken.
Försäljning av alkoholfritt fortsätter att öka
Försäljningen av alkoholfritt ökade under perioden och uppgick till 1, 6 miljoner liter per den sista september.
Intäkterna ökade med 380 miljoner kronor till 18 672 miljoner kronor jämfört med motsvarande period 2012. Ökningen beror främst på en försäljningsökning under sommaren till följd av det goda vädret, men även på högre genomsnittspriser per liter till följd av att kunderna väljer dyrare produkter.
Systembolaget rörelseresultat uppgick för perioden till 44 miljoner kronor vilket är 167 miljoner kronor lägre än för samma period förra året. En avsättning till Systembolagets pensionsstiftelse på 162 miljoner har påverkat periodens resultat.
Läs också Ylva Åkessons intervju med Magdalena Gerger i veckans papperstidning.