23948sdkhjf

Handlarna köper fler övervakningskameror

Den nya kameraövervakningslagen har gjort att svenska handlare installerar fler övervakningskameror. Minskat svinn och positiva reaktioner från personalen blir ett resultat, enligt en ny undersökning.
Den nya kameraövervakningslag som infördes i Sverige vid halvårsskiftet har gjort det enklare för handlarna att sätta upp övervakningskameror.

Nu visar en undersökning att en tredjedel av handlarna kommer att köpa nya övervakningskameror. Det framgår av en undersökning som Centre for retail research, Crr, gjort på uppdrag av Axis Communications.

Crr ställde frågor till 738 beslutsfattare i handeln i totalt sex länder (Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannien och Irland). Totalt ansvarar de tillfrågade för säkerheten i nära 43 000 butiker.

En fråga ställdes bara i Sverige, där runt 120 personer besvarade enkäten: ”Tror du att lagändringen i juli 2013 om installation av kameraövervakning kommer att göra att du investerar i ett mer robust övervakningssystem?”

En tredjedel av handlarna svarade ja på den frågan. Det är nästan exakt lika många som i förra årets underökning svarade ja på frågan: ”Tycker du att lagstiftningen kring kameraövervakning hindrar handlare från att bekämpa stölder och insiderbedrägerier?”

Fler och nyare kameror

− Det tyder på att en tredjedel av handlarna har avvaktat lagändringen innan de fattat beslut om att investera i fler och bättre kameror, säger Scott Brothers , affärsutvecklare på Axis.

Även svaren på andra frågor pekar på att det kommer att bli fler kameror i handeln och att man nu byter ut de gamla analoga kamerorna mot digitala nätverkskameror.

Positiva reaktioner och minskat svinn

Undersökningen visar att handlarna möter väldigt få negativa reaktioner på kamerorna från personal och kunder. De flesta, i synnerhet bland personalen, är positiva. I Sverige svarar sex av tio att de mest fått positiva reaktioner från medarbetarna. Bara fyra procent har fått negativ respons. I princip samma mönster syns bland kunderna, där nära sex av tio är övervägande positiva och bara ett par procent är negativa. En fjärdedel svarar att kunderna inte bryr sig över huvud taget.

En stor majoritet uppger att svinnet har minskat med kamerorna. Hälften av dessa säger att det har minskat med mer än 10 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062