All time high för uterum från Skånska byggvaror
Skånska byggvaror sätter eget säljrekord. Under årets första tio månader såldes 15 000 uterum till svenska och norska villaägare, en uppgång med över 25 procent.
Förklaringen till säljökningen heter den nya webbguide.
– Den har gjort det enklare för villaägarna. Kunderna kan enkelt skapa kompletta lösningar i webbshopen på bara fyra klick, och får direkt veta vad uterummet kostar, säger Per-Ivan Christiansson , marknadschef och vice vd på Skånska byggvaror.
Skånska byggvaror produktutvecklar, formger och tillverkar i Skåne.
– Med smart e-handel i kombination med möjligheten att få personlig hjälp med offerter och råd hjälper vi gör-det-självaren att korta ner tiden från idé till första kaffekopp i sitt nya uterum, säger Per-Ivan Christiansson som är i full gång med att planera flera nyheter inom segmentet.
En av dessa blir möjligheter till kompletta paketlösningar och fler tillbehör som gör att kunden bara behöver en leverantör till sitt uterum.
En lång historia
Företaget startade i Helsingborg 1965 med att sälja dörrar direkt till slutkonsument. Dörrar är fortfarande en fokusprodukt, liksom fönster, uterum och växthus samt förvaring. De båda sistnämnda står för 45 procent av försäljningen.
Under kommande år siktar man på att öppna två nya showroom, ett i Stockholm och ett i Göteborg.
Expansion i Norden
Sedan står tillväxt i övriga Norden på agendan. Förra året förvärvades det norska bolaget Grönt Fokus i Kristiansand. Det norska produktutbudet är det samma, liksom upplägget med e-handelssida och ett showroom.
- Just nu bygger vi om vårt showroom i Kristiansand för att öppna det på nytt i höst. Det blir ett pilotprojekt på hur våra showroom ska se ut i framtiden, säger vd Anders Johansson Eickhoff till tidningen Dagens handel.
Nästa steg blir Danmark och Finland, där etablering ska ske någon gång mellan 2014 och 2017. Det kommer att ske på samma sätt, med e-handel som kombineras med showroom.
Skånska byggvaror AB
Omsättning 2012: 413 miljoner kronor
Rörelseresultat 2012: 25 miljoner kronor.
Säljer tunga byggvaror via distanshandel – nätet (60 procent), showroom/butik i Helsingborg (8 procent) och resten via katalog.