23948sdkhjf

Odd Molly satsar och tappar vinst

– Vi vet att vi gör rätt – och att det tar tid, kommenterar vd Anna Attemark Odd Mollys senaste resultatrapport. Resultatet tyngs av kostnader för ändrade agentsamarbeten och nya butiker. Satsningar som är tänkt att generera intäkter framöver.
När modebolaget Odd Molly ledning själv vill sammanfatta den senaste utvecklingen sker det i två meningar: ”Försäljningen ligger i linje med ordervärdet. Resultatet speglar offensiva satsningar.”

Helst vill Anna Attermark blicka framåt:

– Jag är mycket glad över att få upprepa de senaste ordersiffrorna för nästa vår och sommar, 2014, som uppgick till 120 miljoner kronor, jämfört med 95 miljoner, för motsvarande kollektion i år.

– Att leva för och i framtiden är en del av varje klädföretags vardag, samtidigt som vi ska vara duktiga på att rapportera och analysera gårdagens siffror, säger hon i en kommentar till rapporten.

Ny butik och ny agent

Tredje kvartalets försäljning låg i ungefär i nivå med föregående år. De externa återförsäljarnas andel har gått ner, medan den egna försäljning planenligt ökar.

– Våra egna butiker, webbshop, s,hop-in-shops och outlets fortsätter utvecklas mycket bra. I slutet av augusti öppnade vi en ny fin Odd Molly-butik i Täby Centrum, säger Anna Attermark.

Bolaget har nyligen byt agent i Holland och har tidigare i år tagit över ansvaret för försäljningen i Norge och Danmark.

Kostar nu – intäkter sen

– Det egna ansvaret betyder att vi kan vara mer närvarande, ge bra support och utveckla olika försäljningskanaler bättre. Ekvationen av dessa förändringar är; kostnader nu – intäkter sen, vilket återspeglas i det resultat vi rapporterar idag, påpekar Anna Attermark.

Hon vill betona att kostnadsutvecklingen är enligt plan, där bolaget har ökade kostnader till följd av strategiska satsningar inom framförallt agent- och butiksledet. Resultatet för hela perioden tyngs därför av kostnader för ändrade agentsamarbeten och nya butiker.

– I vårt pågående åtgärdsprogram har vi hittills arbetat fram en ny kollektionsstrategi, stärkt organisationen och genomfört förändringar i våra säljkanaler. Vi ser att vi börjar få effekt på våra satsningar, inte minst i samband med det senaste ordervärdet. Det här stärker oss i vårt fortsatta arbete för att skapa lönsam hållbar tillväxt, säger Anna Attemark.

ODD MOLLY

1 juli - 30 september 2013, miljoner kronor

Nettoomsättning: 70,1 (71,4)

Rörelseresultat: 1,5 (10,5).

1 januari – 30 september 2013, miljoner kronor

Nettoomsättning: 180,8 (189,4)

Rörelseresultat: -10,0 MSEK (7,2). Resultatet belastas av kostnader av engångskaraktär på 5 miljoner kronor

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078