Bra kvartal för Axfood
Det tredje kvartalet, juli till och september, blev en bra försäljningsperiod för Axfoods samtliga butikskedjor. Även rörelseresultatet ökade, med 3,2 procent.
Omsättningen under tredje kvartalet ökade med 4,7 procent till 9 465 miljoner kronor och rörelseresultatet steg med 3,2 procent till 382 miljoner kronor.
Försäljningen i jämförbara butiker ökade under perioden med 2,3 procent.
Den största totala ökningen stod Willys för, 5,7 procent till en omsättning på 5 092 miljoner kronor. I jämförbara butiker ökade försäljningen 2,2 procent. Hemköps omsättning ökade med 0,9 procent, i jämförbara butiker steg dock försäljningen med 3,7 procent.
– Det framgångsrika digitala kundprogrammet Willys+ har haft en positiv inverkan på försäljningen. Värvningen av medlemmar har gått över förväntan. Mer än en miljon kunder är nu anslutna till programmet och snittköpet för dessa är betydligt högre än för övriga. Samtidigt var etablerings- och moderniseringstakten hög då ytterligare fem butiker tillkom och två byggdes om, skriver Anders Ståhlman i rapporten.
Om Hemköps positiva försäljningsutveckling och resultatförbättringar kommenterar han:
– Det är bland annat en kombination av attraktiva kunderbjudanden med ökade marknadsaktiviteter. Kundprogrammet har uppgraderats till en mer modern plattform och blir nu helt digitalt och kortlöst. För att förbättra butikerna pågår ett antal moderniseringar.