Byggmax vann över Bauhaus i Marknadsdomstolen
Påståendet "där bättre produkter kostar mindre” i byggvaruhuset Bauhaus reklam har inte täckning. Bauhaus förbjuds vid vite att använda formuleringen eller liknande formuleringar igen.
Det var byggvarukedjan Byggmax som väckte talan i Marknadsdomstolen, MD, mot konkurrenten Bauhaus. Byggmax invände mot formuleringen ”där bättre produkter kostar mindre”.
Tidningen Dagens Juridik skriver att Bauhaus har försvarat sig med att formuleringen inte innehöll några superlativ och att de ansåg att kedjans huvudsakliga målgrupp av köpstarka storstadskonsumenter hade djupare kunskaper och kunde värdera formuleringen med djupare insikter än en genomsnittskonsument.
Det kunde, menar Bauhaus, även anses vara fråga om ett så kallat överdrivet reklampåstående som bör vara tillåtet.
Marknadsdomstolen anser dock att påståendet ger intrycket av att Bauhaus har produkter av högre kvalitet som är billigare än motsvarande produkter hos konkurrenterna, samt att
genomsnittskonsumenten skulle uppfatta påståendet som allvarligt menat och det därför inte är fråga om någon godtagbar reklamöverdrift.
Det obestyrkta påståendet är dessutom vilseledande och otillbörligt, enligt Marknadsdomstolen.
Bauhaus förbjuds nu vid vite om en miljon kronor att använda det eller liknande påståenden.