Ikea expanderar och satsar på bättre kundmöte
Ikea i Sverige har lockat fler kunder, men ändå har försäljningen i de svenska varuhusen backat. Nu satsar företaget på bättre kundupplevelse.
34,7 miljoner människor besökte de svenska varuhusen under 2012/2013 jämfört med 34,2 miljoner under samma period föregående år.
Ikea har i år öppnat två nya varuhus och nytt kökssortiment samt nya köksavdelningar på alla svenska varuhus och företaget fokuserar på att förbättra kundmötet.
– Vi kan inte vara missnöjda med 34 miljoner besökare, men det faktum att vår försäljning inte ökar är en indikation på att vi behöver bli ännu bättre. Vårt viktigaste möte är med besökarna och därför ligger huvudfokus just nu på att förbättra besöksupplevelsen, förklarar Håkan Svedman, landschef Ikea Sverige i ett pressmeddelande.
Några av de satsningar som görs framöver är bland annat inom service där bärhjälp, transporthjälp och montering erbjuds i större utsträckning.
Mycket fokus läggs också på att tydliggöra vårt sortiment som hjälper människor att leva ett mer hållbart liv hemma. De 34 miljoner besökarna kan spara både pengar och miljö genom att använda mindre energi och vatten samt minska mängden avfall.