Hemköp skippar plastkorten
Hemköp lanserar en app som ska ersätta plastkorten. För varje kund som lämnar in sitt plastkort skänker Hemköp en krona till utsatta barn i Ukraina.
Appen är tänkt att hjälpa kunderna att förenkla sin varadag.
- Vi vill gå i bräschen inom dagligvaruhandeln att utveckla digital kundnytta som hänger ihop med vårt hållbarhetsarbete. Därför väljer vi samtidigt att skippa plastkortet. En annan satsning inom samma tema är mobila betalningar där nästa steg är att hitta en lösning för att erbjuda kunderna digitala kvitton, säger Thomas Gäreskog , vd på Hemköp i ett pressmeddelande.
För att aktivt uppmuntra kunderna att göra sig av med plastkortet låter Hemköp under åtta veckor oavkortat skänka en krona för varje inlämnat kort till SOS Barnbyar.
- Vi har under flera år samarbetat med SOS Barnbyar och både medarbetare och kunder skänker varje år pengar till utsatta barn i Ukraina och den barnby som Hemköp stödjer utanför Kiev. Vi ville koppla samman det arbetet med att framhålla det kortlösa och väljer därför att skänka en krona för varje inlämnat kort och för varje nyrekrytering under vecka 41 till vecka 48. Socialt ansvar är viktigt för oss och det vet vi att även våra kunder värdesätter, säger Patrik Hjert , marknadschef på Hemköp.