Silversurfarna boomar inom e-handeln
De så kallade ”Silversurfarna”, internet-användare över 65 års ålder, är den snabbast växande kundgruppen inom den svenska e-handeln, enligt ny statistik från internetbetalningsföretaget Klarna.
Inte helt oväntat är Hälsa & Skönhet, följt av Elektronik, den mest populära shopping-kategorin för den äldre internet-användaren. Detta skiljer sig från övriga åldersgrupper där Kläder & Mode är störst, följt av Fritid och Idrott.
Då de flesta andra svenskar är på jobbet, har Silver-shopparna gott om tid att ta vara på de bästa interneterbjudandena. Silversurfarna köper sina saker mellan 15:00 och 18:00 på eftermiddagen och föredrar att göra sina inköp på måndagar medan den yngre befolkningen gör de flesta beställningarna på söndagar.
Det är männen bland Silver Surfarna som leder vägen för deras generation, där fler än sex av tio av de som handlar i åldersgruppen är män.
Gruppen 65+ är en viktig målgrupp för handlare som söker ytterligare tillväxt. När tillväxten i andra åldersgrupper börjar plana ut, erbjuder Silver Surfarna en tillväxtmöjlighet för handlarna.
Pensionärerna representerar en ny viktig målgrupp för Klarnas produkter, med tanke på kundgruppens ökande närvaro i e-marknadsplatsen.
–Det är fantastiskt att se att denna grupp tar ett större grepp om internet med alla de fördelar som det innebär. Jag ser stora fördelar för alla inblandade, de handlare som kan nå ut till en stabil, attraktiv grupp och Silversurfarna som kan dra nytta av den bekvämlighet och bredd som e-handeln erbjuder, säger Fredrik Lennström , e-handelsexpert på Klarna.