Lekia och Toyteam går samman
Leksakskedjan Lekia och inköpssamarbetet Toyteam bildar vid årsskiftet en ny kedja med 95 butiker.
Sammanslagningen sker genom att Toyteams butiker går in som medlemmar och delägare i Lekia.
Kedjesupport, samordning av inköp, import, marknadsföring, IT och annat kommer framöver att hanteras av Lekia AB med huvudkontor i Vellinge utanför Malmö.
Omprofilering
Varumärket i den nya kedjan blir Lekia. Merparten av Toyteams butiker kommer att omprofileras senast till hösten 2014.
I dag består Lekia av 67 butiker.De allra flesta av Toyteams butiker har lovat att ansluta sig, vilket gör att Lekia-kedjan kommer att bestå av cirka 95 butiker.
Lekias vd Thomas Axell säger till Dagens Handel att sammanslagningen kommer att ge större volymer och att det blir lättare att anpassa sortimentet efter svenska förhållanden.
Nödvändigt
Styrelseordföranden Magnus Berthling säger att sammanslagnigen är ett helt nödvändigt strukturgrepp för att möta framtidens utmaningar och ett sätt för den specialiserade leksakshandeln att stärkas och utvecklas på en allt mer konkurrensutsatt marknad.
Magnus Berthling, fortsätter som styrelseordförande i den nya kedjan.
Tiden är mogen
För Toyteam innebär det att man nu samlas kring en gemensam identitet efter att butikerna tidigare arbetat under sina lokala profiler.
–Vi känner att tiden är mogen för att arbeta under ett starkt och rikstäckande varumärke. LEKIA erbjuder oss ett väl utvecklat koncept där Toyteam går in och tillför viktiga volymer och många starka butikslägen, säger Peter Stenlund, ordförande i Toyteam, som själv
driver 5 butiker i Stockholms-området.
Lekia bedriver en omfattande import av egna produkter, vilket sker i samarbete med danska
Legekedæn och norska Ringo genom det gemensamma importbolaget Nordic Toys.
- Vi räknar med att redan nästa år dubblera våra importvolymer, säger Thomas
Axell.
Ingen e-handel än
Lekia har satsat på starka butiker och har i nuläget ingen e-handel. Några av de nya medlemmarna har egen e-handel, men de kommer inte att kunna använda Lekiavarumärket eller Lekias egna varumärken i sin e-handel.
Thomas Axell säger att frågan om e-handel har diskuterats i flera år och att en e-handelssatsning kan komma längre fram.
– Men ännu är det ingen som tjänar pengar på att sälja leksaker på nätet, säger han.