23948sdkhjf

Moralisera inte över ändrat kundbeteende

Det kommer att bli ännu tuffare för den aktör som av brist på resurser inte klarat att anpassa sin affär efter nya beteenden. Men att försöka tvinga konsumenter till att anpassa sig till en förlegad modell är dödfött.
Efter ett ganska svagt första halvår, kommer handeln att återhämta sig i höst, spår HUI research i sin senaste prognos. Högre konsumentförtroende, och det faktum att svenskarna har skjutit upp inköp av kapitalvaror medan de sparat en större andel av sina förbättrade inkomster, gör att handlarna nu hoppas på ljusare tider.

Jämförelsetalen från förra hösten är låga, och borde inte vara omöjliga att slå. Ändå är det inte troligt att mannan från himlen kommer att falla jämnt över handlarna. När det regnar manna gäller det att ha en sked, eller i det här fallet en bra logistik och infrastruktur, för att kunna möta konsumenternas krav.



Den som bara litar till sin trivsamma butik med den trevliga personalen står sig slätt när kunden kräver snabba leveranser, möjlighet att välja ur ett större utbud, och att slippa släpa hem varorna själv. Detta dessutom till priser som inte kan bäras av butiken med den stora dyra butikslokalen på stadens mest attraktiva affärsgata.



En hel del av den ökade köplusten kommer sannolikt att tillfalla e-handlarna. Svenskarna har i allt högre utsträckning sina smartphones laddade med appar för prisjämförelse och internetshopping.



En undersökning som refererades på Dagens Handels webb på måndagen visar att ett allt vanligare konsumentbeteende är att prova och känna på varorna i butik, för att omedelbart söka upp samma vara hos den billigaste näthandlaren och beställa hem.



Även om konsumenten känner sig lite rikare i höst vill hon för den skull inte slänga ut pengar genom att betala onödigt mycket för varor.



Bakom undersökningen står prestationsmarknadsföraren Tradedoubler, och de undersökta är 2 500 smartphoneanvändare som handlar online minst en gång i månaden. Tänker man efter, så är det inte någon speciellt snäv grupp. Den omfattar nog närmast hundra procent av millenniegenerationen, alltså personer födda mellan 1980 och 1995, och säkert uppåt femtio procent av 50-60 åringarna.



Den korta nätartikeln fick snabbt flera bittra kommentarer där e-handlarna och de showroomande konsumenterna kallas ”parasiter” och en domedagsbild målas upp.



Visst blir det ännu tuffare för den aktör som av brist på resurser inte klarat att anpassa sin affär efter nya beteenden. Men att försöka tvinga konsumenter till att anpassa sig till en förlegad modell är dödfött.

Skivindustrin försökte. Numera tjänar artisterna sina miljoner på konserter och sprider sin inspelade musik digitalt för att marknadsföra sig och locka publiken.



HUI:s konjunkturbedömning visar att e-handeln visar terräng. Det betyder inte alls att det är kört för fysiska butiker. Många konsumenter föredrar att shoppa i köpcentrum och stadskärnor, känna på varorna, prova och få personlig service. Det gäller bara att förstå att kunden gör som hon vill, och att hon alltid väljer det enklaste och mest tilltalande alternativet. Det är de fysiska butikerna som även använder de digitala verktygen som kan bli vinnarna.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073