23948sdkhjf

Kappahl flaggar för ”unikt butikskoncept”

Mer e-handel och ett ”unikt shoppingkoncept”. Klädkedjan Kappahls vd Johan Åberg blickar framåt efter ett år då klädkedjan ökade sin nettoomsättning med 3,6 procent för helåret. – Kappahl har förbättrat sin position under det gångna året, sammanfattar han.
Nettoomsättningen för fjärde kvartalet, juni-augusti, landade på 1 148 (1 129) miljoner kronor.

På helår sålde klädkedjan för 4 751 (4 587) miljoner kronor och vände därmed förra räkenskapsårets minus till rejält svarta siffror.

Försäljningen i jämförbara butiker ökade under kvartalet med 1,7 procent och för helåret med 3,0 procent.

– Sammanfattningsvis har det varit ett bra år för KappAhl. Vi har nått årets mål och uppvisar ökad försäljning, stärkta bruttomarginaler och förbättrat resultat. Vi har vidtagit åtgärder och går ur året med en stark balansräkning, kommenterade Johan Åberg rapporten.

En varm höst satte spår

I juni och juli var försäljningen god, men det faktum att den varma sommaren inte släppte taget präglade Kappahls sista kvartal.

– Kundernas respons på sortimentet under juni-juli var god, men den viktiga säsongsstarten för höstförsäljningen i augusti präglades negativt av den fortsatta värmen, förklarar Johan Åberg. Undantaget var kedjans satsning på lättviktsdunjackor som föll väl ut.

Mer e-handel och fler män

I rapporten lyfter vd fram några fokuspunkter för året: fördubblad försäljning via e-butiken, aktiviteter för att få fler män att handla hos kedjan och goda betyg för reklamkoncept ”Hey I like your style” som lanserades för ett år sedan.

- Gensvaret från våra kunder har varit absolut fantastiskt, sade Johan Åberg på rapportsläppet.

Nya kollektionen Hampton Republic 27 för dam, beskriv han som ”en omedelbar försäljningssuccé”. Kollektionen har tidigare funnits för herr, och kommer nu också att göras för barn.

Huvudkontoret i Mölndal har bantats med 40 tjänster.

Kedjan har introducerat hållbarhetskonceptet Future, friendly, fashion och startat ytterligare samarbetsprojekt, bland annat för vattenrening och bättre arbetsförhållanden hos leverantörerna.

Den nyemission som tillförde drygt 380 miljoner kronor och försäljningen av fastigheten där huvudkontoret och distributionscentralen finns, innebär att KappAhl har 60 procent lägre skuldsättning än föregående år.

– Detta ger oss handlingsutrymme vid fortsatta satsningar, sade vd och utlovade ett nytt shoppingkoncept och en expanderad e-handel.

Digital kundklubb och uppgraderade butiker

Till våren planerar kedjan att dra igång e-handel i Norge och i Finland.

Kundklubben kommer att digitaliseras, så att kunderna kan få till exempel magasin och erbjudanden digitalt. Lanseringen sker till våren i Norge.

I augusti hade Kappahl 390 (388) butiker. Merparten, 165, finns i Sverige och övriga i Norge (103), Finland, Polen och i Tjeckien.

Allt efterhand kommer butikerna att uppgraderas. Många Kappahl-butiker har inte fått ett ansiktslyft på länge.

–Vi är ju lite underinvesterade i butiksrörelsen, vi ska höja tempot där, har Johan Åberg vid tidigare tillfälle sagt till Dagens handel.

De första butikerna av det nya snittet ska stå klara i Stockholm och Oslo i början av nästa år. De blir något av testbutiker och kommer att utvärderas, varpå den egentliga utrullningen kan dra igång under hösten.

Kappahls fjärde kvartal, juni-augusti:

Nettoomsättning, miljoner kronor: 1 148 (1 129) miljoner kronor

Rörelseresultat exklusive engångskostnader, miljoner kronor: 57 (46)

Rörelseresultat, miljoner kronor: 43 (29)

Resultat efter finansiella poster, miljoner kronor 36 (-30)

Kappahls helår, september-augusti:

Nettoomsättning, miljoner kronor: 4 751 (4 587) miljoner kronor

Rörelseresultat exklusive engångskostnader, miljoner kronor: 202 (53)

Rörelseresultat, miljoner kronor: 252 (– 64)

Resultat efter finansiella poster, miljoner kronor 165 (-230)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064