23948sdkhjf

Tillväxten bärs av starka varumärken

Hushållen kommer att satsa merparten av nästa års plånboksförstärkningar på konsumtionsvaror. Det framgår av Marknadschefsindex för årets tredje kvartal, som ökar till 55,2.
Det är varumärkens marknadssatsningar som stimulerar tillväxten allra mest. Samtidigt fortsätter den privata konsumtionen att växa både kommande månader och på ett års sikt. Indexet visar också att sju av tio stora och välkända varumärken ökade sin försäljning i Q3 jämfört med samma kvartal i fjol, skriver Stampen media group, som står bakom undersökningen.

De reviderade BNP-siffrorna bekräftar att den privata konsumtionen bär tillväxten för närvarande.
- Marknadscheferna förutspår ökad tillväxt under supervalåret 2014, då även fotbolls-VM är med och spär på konsumtionen. Alla ettårsparametrar i Marknadschefsindex pekar uppåt: Sveriges ekonomi växer, fler ökar sina marknadsinvesteringar, den egna marknaden ökar och det går att ta ut högre priser, säger Bosse Svensson hos Stampen Media Group, i ett pressmeddelande.
I den rådande ekonomin bedömer en majoritet av marknadscheferna att varumärkets egna marknadssatsningar stimulerar tillväxten på marknaden. Ett femte jobbskatteavdrag bedöms också påverka tillväxten medan en stark börs eller stigande bopriser tillmäts mindre betydelse i nuläget.
- Marknadscheferna förväntar sig att kläder, mode och sportartiklar är kategorier som växer särskilt snabbt framöver. Det rimmar väl med bedömningen att hushållen kommer, säger Bosse Svensson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063