Cheapy ökar på svag marknad
Byggmaterialkedjan Cheapy ökade sin omsättning under 2012/2013 trots att byggmaterialhandeln backade. Det goda resultatet tillskrivs det nya butikskonceptet som gjort det lättare att handla.
Cheapy var tidigare ett problembarn för den danska ägaren DT Group A/S.
Cheapy är ett lågpriskoncept som introducerades i Sverige 2002,som ett projekt inom den danska DT- koncernen. Under de första åren var konceptet otydligt och Cheapy hade svårt att hävda sig på marknaden. Det blev butiksnedläggningar och förluster.
Cheapys vändning beror enligt företagets affärsområdeschef Per Rampe , på det lyckosamma nya koncept som sjösattes för två år sedan.
Hösten 2011 öppnades butiken i Mariestad. Där var den vanliga butiksytan nerdragen till 800 kvadratmeter. I stället satsades det på ett drive-in lager under tak på 800 kvadrat och en utegård på 2 500 kvadrat.
På så sätt har man fått plats med ett mycket bredare sortiment, samtidigt som det blivit lättare för kunderna att handla.
– Det nya konceptet har blivit så lyckosamt att vi nu storsatsar. Under innevarande räkenskapsår har vi öppnat fyra nya butiker efter det nya konceptet, och ytterligare sex är på gång. Vi satsar främst på mindre städer som Mjölby, Falun och Sandviken, där vi kan konkurrera med traditionell bygghandel, men slipper slåss med jättar som Bauhaus och Hornbach, säger Per Rampe till Dagens Handel.
På så sätt har Cheapy visat fina ökningstal på den mycket pressade marknaden för byggvaror.