23948sdkhjf

Svenskar använder fysiska butiker som showrooms

En studie från prestationsmarknadsföringsföretaget Tradedoubler visar att allt fler svenskar har fysiska klädbutiker enbart som "showrooms" och går online för bästa pris.
I dag presenterar Tradedoubler undersökningen Prestationsmarknadsföring: Trender för mode och shopping på nätet som Fox Insights har gjort bland 2 500 smartphoneanvändare som handlar online minst en gång i månaden. Studien har utförts i Sverige, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Nederländerna, Spanien, Polen och Italien. Dessa länder står för 89 procent av Europas totala e-handel.

Undersökningen visar att 58 procent av de svenska näthandlande smartphoneanvändarna går till butiken för att se, testa och känna på kläderna, för att sedan plocka upp mobilen och börja surfa runt efter ett bättre pris.
46 procent använder sig sedan av prisjämförelsesajter, rabattkoder, appar och webbsajter med dagserbjudanden för att hitta bästa priset. Modebranschens nya catwalk är digital, skriver Tradedoubler i ett pressmeddelande.

På senare år har prestationsbaserade marknadsföringskanaler, t ex prisjämförelsesajter och rabattkoder, ökat i användning. Trenden är dessa kanaler används under hela köpprocessen - från inspirationsstadiet till själva köpet.

35 procent av svenskarna är mer benägna att handla kläder online i år jämfört med föregående år.

- Med en enkel knapptryckning hämtar 46 procent av konsumenterna hem prisjämförelser, rabattkoder, appar och besöker webbsajter med dagserbjudanden som guidar dem till bästa priset. Varumärken som inte använder dessa kanaler och hänger med riskerar att snabbt tappa försäljning, säger Magnus Nyström , CTO, Tradedoubler i pressmeddelandet.

Han ger ett råd till de fysiska butiker som utsätts för showrooming:

- Skaffa en närvaro i prestationsbaserade marknadsföringskanaler för att säkra försäljningen i butik. Det kan till exempel ske genom mobila rabattkoder som konsumenten kan lösa in i butiken, ett grepp som 44 procent av konsumenterna alltid använder sig av, säger Magnus Nyström.

Tradedoubler skriver också att 73 procent av konsumenterna använder sig av bloggar, modesajter och andra kanaler där prestationsbaserad marknadsföring används för att hitta inspiration. Motsvarande siffra för svenska konsumenter som letar inspiration i fysiska klädbutiker är 46 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063