23948sdkhjf

Möbler vinnare i augusti

Detaljhandeln ökade sin omsättning i löpande priser med 1,6 procent i augusti. Störst var ökningen för dagligvaruhandeln: 2,3 procent. Möbelhandeln blev månadens vinnare.
HUI research, som tillsammans med SCB står för Detaljhandelsindex, betygsätter augusti som en ”ljummen försäljningsmånad”. Månaden var ovanligt varm och folk la semestern långt in i månaden.

Sammantaget ökade omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser med 1,6 procent mellan augusti förra året och augusti i år. Dagligvaruhandeln ökade med 2,3 procent och sällanköpsvaruhandeln ökade med 1,0 procent.

Dagligvaruhandeln fortsätter alltså att leverera starkare tillväxttal än sällanköpsvaruhandeln. En förklaring är att svenskarna gärna lägger mer pengar på mat i samband med upplevelser, vardagslyx och resor under semestern.

Möbelhandeln en vinnare

Möbelbranschen blev augustivinnare, efter två månader med negativ tillväxt. Många har under sommaren prioriterat andra branscher varför det finns ett uppdämt behov av att handla och satsa på hemmet inför hösten, tror HUI research.

Att också järn- och bygghandeln och heminredningsbranschen ökade i augusti, stödjer det här resonemanget.

Konsumenterna har under en tid prioriterat bort kapitaltunga varor, men nu spås tillväxten i dessa branscher öka igen under hösten.

Möbelhandeln ökade med 5,8 procent i löpande priser. Ackumulerat för januari-augusti var ökningen 1,5 procent. Järn- och bygghandelns motsvarande siffror var 1,6 och – 0,7.

Störst tapp blev det däremot för färghandeln som fick känna av en rejäl minskning i löpande priser: – 8,8 procent för augusti.

Leksakshandeln (– 5,7) och bok- och pappershandeln (– 4,5) summerar likaså en minskad försäljning i löpande priser.

Sällanköp volymökade mer

Försäljningsvolymen ökade med 2,4 procent i augusti jämfört med samma månad förra året. Dagligvaruhandeln ökade med 0,4 procent och sällanköpsvaruhandeln ökade med 4,0 procent. Uppgifterna är kalenderkorrigerade.

Om jämförelsen görs mellan juli och augusti i år ökade detaljhandelns försäljningsvolym med 0,3 procent. Under den senaste tremånadersperioden (juni-augusti) ökade försäljningsvolymen med 0,7 procent, jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (mars-maj). Båda dessa uppgifter är kalenderkorrigerade och säsongrensade

Spår två procent

Den ackumulerade utvecklingen ligger fortfarande på 1,5 procent. HUI:s prognos för helåret ligger kvar på 2 procent eftersom flera faktorer som brukar påverka detaljhandeln, exempelvis hushållens konfidensindikator och antalet varsel, går åt rätt håll. Detta tillsammans med svaga jämförelsetal gör att HUI spår att sällanköpsvaruhandelns tillväxt kommer att tillta under hösten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063