23948sdkhjf

Bra sommar för H&M

H&M kan se tillbaka på en lönsam sommar, där vd Karl Johan Persson är nöjd med såväl försäljning som resultat. Försäljningen i jämförbara butiker ökade med 2 procent. Kedjan fortsätter sin expansion, med bland annat Australien, Sydafrika och två - än så länge - hemliga nysatsningar.
– Tredje kvartalet har varit mycket bra både när det gäller försäljning och resultat. Resultatet efter finansiella poster ökade med nästan 1 miljard kronor, summerar vd Karl-Johan Persson .

De senaste siffrorna överraskar expertbedömarna positivt.

H&M-koncernens omsättning inklusive moms i tredje kvartalet ökade med 12 procent i lokala valutor. Efter omräkning till svenska kronor uppgick omsättningen exklusive moms till 32 040 miljoner kronor (28 806). Försäljningen i jämförbara enheter ökade med 2 procent.

Resultatet efter finansiella poster uppgick till 5 830 miljoner kronor (4 895).

I augusti lanserade H&M onlineförsäljning i USA. Ledningen beskriver starten som "mycket bra". Samma månad öppnade klädjätten sina första butiker i Litauen och Serbien.

För hela perioden december 2012 till och med augusti i år hade H&M-koncernen en omsättning inklusive moms som ökade med 8 procent i lokala valutor. Försäljningen i jämförbara enheter minskade med 2 procent. Efter omräkning till kronor uppgick omsättningen exklusive moms till 92 067 miljoner kronor (88 297), en ökning med 4 procent.

Resultatet efter finansiella poster uppgick till 15 189 miljoner kronor (15 649).

I oktober till Indonesien

I september öppnade koncernens butik nummer 3 000, i kinesiska Chengdu.

– Kina är det land där vi expanderar snabbast, men vi växer även i andra spännande regioner, säger Karl-Johan Persson.

Hittills i år har H&M öppnat totalt 215 nya butiker och haft premiär i fyra nya H&M-länder: Chile, Litauen, Serbien och Estland.

- I Italien har vi länge letat efter ett flaggskeppsläge i centrala Rom. Nu har vi äntligen hittat det, sade Karl-Johan Persson.

I höst öppnar den butiken på Via del Corso. Premiumläge blir det också på New York-öppningen, i synligt läge på Times Square.

Dags för Australien

I oktober öppnar modebolaget i Indonesien. Butiken i Jakarta kommer att öppna via franchise.

Under våren är det dags att gå "down under" med en butiksöppning i Melbourne i Australien.

– Butiken i Melbourne blir en av koncernens största på över 5 000 kvadratmeter i en fantastisk byggnad i bästa läge. Vi ser också på fler lägen i landet, säger Karl-Johan Persson.

H&M har tecknat sitt första butikskontrakt i Sydafrika, i Johannesburg, där en butik öppnar under 2015.

– Även där tittar vi på fler länder och lägen, som Kapstaden, säger Karl-Johan Persson.

Hemliga nysatsningar

Cos startade 2007 och har sedan dess gått som tåget. Expansionstakten skruvas upp nästa år, och konceptet gör sin debut i Usa.

Onlineförsäljning kommer att öppnas upp på flera nya marknader under nästa år. Vilka kommer att presenteras nästa rapporttillfälle.

- Vi särredovisar inte lönsamheten online, men det är en bra sak, sade Karl-Johan Persson, en kommentar som utlöste skratt hos den samlade analytikerkåren.

Lika hemlighetsfull var han kring "de två nya satsningar" som koncernen har på gång.

- Timing och vad det handlar om, kanske jag kan berätta mer om vid nästa rapporttillfälle, sade Karl-Johan Persson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.055