Ökat sug efter Odd Molly
Odd Molly-kollektionerna får vår och sommar har fallit butikerna i smaken. Ordervärdet har ökat med 26 procent.
Det totala värdet på order för vår- och sommarkollektionerna 2014 ökar både i kronor, antal artiklar och genomsnittsorder
– Flera faktorer bidrar till den positiva utvecklingen; kollektionen är mer välbalanserad, genomförsäljningen i butik är bra och vi upplever att vi återfått förtroendet på marknaden från en bredare kundgrupp. Det arbete vi genomfört för att göra tydligare kollektioner och öka både det totala och genomsnittliga ordervärdet ger resultat, men vi vill självklart prestera ännu bättre, säger Anna Attemark .
Naggat förtroende ska repareras
Men hon redogör också för att många marknader fortfarande agerar försiktigt.
– Med en tidigare nedåtgående försäljningsspiral har förtroendet naggats och det är mycket viktigt för oss att nu kunna bevisa en vändning i alla led – bland medarbetare, inköpare, hyresvärdar och aktieägare. Den största ökningen har skett på vår hemmamarknad Sverige, vilket vi ser som ett tecken på att varumärket stärkts.
I ordervärdet ingår order från externa återförsäljare från 21 länder samt order till de egna butikerna i Stockholm och Köpenhamn, shop-in-shops och bolagets webbshop exklusive sedvanligt butikspåslag. Utöver detta har ett mindre inköp av de mest efterfrågade produkterna gjorts för att möjliggöra merförsäljning i säsong.
Bekräftade order ger minskad risk
Efter avslutad orderläggning producerar Odd Molly kommande kollektion baserat på bekräftade order från externa återförsäljare samt på order efter beräknad försäljningsvolym från egna butiker, något som medför begränsad operationell risk och kapitalbindning.
Den kvarstående osäkerhet som finns beträffande slutligt utfall, beror dels på framtida valutakursutveckling, dels på enstaka återförsäljares betalningsförmåga och storlek på tillkommande marginal från försäljning i bolagets egna kanaler.