Växtkraft hos Sportringen
I morgon öppnar ytterligare en Sportringen-butik, i småländska Ljungby. Den frivilliga sportfackkedjan Sportingen har satt tillväxtmålen högt: dagens samlade försäljning på 400 miljoner konsumentkronor ska fördubblas.
Ljungbybutiken är på 400 kvadratmeter i cityläge.
Med den butiken inräknat har det bara i år tillkommit fem nya butiker till kedjan. Den i Töcksfors som öppnade i mars är med sina 3 000 kvadratmeter störst.
De 50 fristående fackhandlarna som tillsammans utgör Sportringen har startat hösten med en ny varumärkesplattform. Det första kunderna kommer att märka av, är att lejonparten av handlarna byter logotype. Allt eftersom kommer plattformen att fyllas med med innehåll, vad gäller till exempel marknadsföring.
Sportringen har sedan två år tillbaka ny vd i Thomas Wallhager och nya ägare i en trio gamla Sportringen-handlare som tog över kedjan från Team Sportia. Grunden är att Sportringen fortsatt ska bestå av fristående, sporthandlarägda butiker.
- Vi kommer aldrig att toppstyra våra medlemmar, men de kommer allteftersom mer och mer märka att det lönar sig att vara lojal, säger Thomas Wallhager.
Läs mer i nästa nummer av papperstidningen Dagens handel!